Photographer/Source: Maja Westerlind/Medeltidsveckan

På torsdag hålls för 20 året i rad Tornerspel i Lojsta, en kvällsföreställning med anor. Övriga platser där tornerspel har hållits genom åren har varit Kattlunds, Bunge, Lickershamn och Burgsvik.

Eldsjälen Pia Hederstedt har varit med i Lojsta ända sedan starten och kan blicka tillbaka på många spännande spel. Hon påpekar stolt att på marknadsområdet så har det alltid funnits lokala företagare och lokalt hantverk. Ganska exakt 22.486 personer har genom åren köpt biljetter till tornerspelen i Lojsta, och på torsdag den 6 juli är det dags igen, portarna till marknaden öppnar kl 19 och kl 21 startar vi Medeltidsveckans Tornerspelssäsong 2017! På plats finns förutom matförsäljning och marknadsstånd även gycklargruppen PAX, Gutars Bågskyttar och såklart, Riddarsällskapet Torneamentum!

Medeltidsveckan på Gotland är ett av Sveriges äldsta, mest kända kulturevenemang. Sedan 33 år tillbaka har tusentals besökare rest från hela världen för att uppleva åtta magiska dagar på Rosornas Ö. Alltid söndag till söndag, alltid vecka 32.

Patrik Björkander

Marknadschef