I senaste avsnittet av Korrespondenterna ger SVT en hårt vinklad bild av utvecklingen av våldet i Sydafrika och brister i kraven på opartiskhet anser Afrikagruppernas generalsekreterare Louise Lindfors som nu har anmält programmet till Granskningsnämnden.

I SVT:s program ”Boermorden” skildras läget i Sydafrika ur ett ensidigt perspektiv där just det rasistiska högerextrema blocket ges tolkningsföreträde. SVT har valt att vinkla programmet på hotet mot vita farmare, men ger inte en objektiv och rättvis bild av kontexten i övrigt. Att svarta människor drabbas i långt större utsträckning av våld och mord i Sydafrika redovisas inte på ett tydligt sätt i programmet. Terminologi, referenser och analys stärker och normaliserar istället de högerextrema krafterna. Begreppen ”folkmord på vita” och ”storskaligt mördande av vita” används inte mindre än sju gånger i programmet och endast en av dessa i en problematiserande kontext. I programmet redovisas siffran 62 mord på vita lantbrukare per år. Av de över 20 000 mord per år som också redovisas som bakgrundsstatistik utgör alltså gruppen vita lantbrukare 0,003 procent. Slutsatsen i programmets sammanfattning är ändå att dessa vita farmare är ”en utsatt grupp”. Hur många svarta lantarbetare eller till exempel kvinnor som mördats, för att nämna två i långt större utsträckning utsatta grupper, är tydligen inte intressant i sammanhanget – eller ens värt att nämnas? Inte heller det faktum att det är både vita och svarta farmägare som mördats.

I public service-bolagens riktlinjer för opartiskhet står bland annat: ”Att vara opartisk är att ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter” samt att ”Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt så att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar.” Afrikagrupperna anser att SVT brister i kravet på opartiskhet med programmet ”Boermorden”. De bidrar dessutom till en normalisering av rasistisk retorik och en sanktionering av högerextrem ideologi.

Läs mer om Afrikagruppernas kritik mot programmet

Afrikagrupperna är en solidaritetsorganisation som arbetar för en värld där alla människor har lika rättigheter och möjligheter att påverka sin vardag och framtid. Vi är en medlemsorganisation med cirka 2400 medlemmar som i över 40 år har arbetat i solidaritet med södra Afrika. I Sverige är våra medlemmar engagerade i aktivism, påverkan och insamling. I södra Afrika samarbetar vi med organisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi stödjer också kampen för ett fritt Västsahara.

Jimmy Peterson

jimmy.peterson@afrikagrupperna.se