Livstycket är ett modernt kunskaps- och designcenter där kvinnor från hela världen deltar. Livstycket kombinerar konstnärlig verksamhet med teoretisk undervisning för att deltagarna på så vis ska få möjlighet att lära sig språket och får ökad självkänsla. Professionella designers bidrar i det konstnärliga arbetet. Integration och inspiration.

Birgitta Notlöf, prisbelönt grundare till Livstycket, kommer och inspirerar intresserade kring integrationsfrågor och visar på hur vi alla kan göra något. 2017 fick Birgitta Notlöf, som kommer från Halmstad, ta emot Hallands stora akademipris.

Birgitta Notlöfs stora engagemang kan ge oss idéer till att hjälpa till, stötta och utveckla nya verksamheter för kvinnor (och män) som anlänt till Sverige och försöker etablera sig här.

En spännande eftermiddag väntar – det finns mycket vi kan göra. Länsstyrelsen i Halland bjuder in media till konferensen ”Gör nåt” med fokus på nyanlända kvinnor.

På kvällen, håller Birgitta Notlöf föreläsning i Klarasalen på Halmstads stadsbibliotek kring Livstyckets arbete. Då är allmänheten hjärtligt välkomna. Även Lena Sommestad medverkar på kvällen.

Läs mer om Livstycket. Konferensen sker i samarbete med Hallands Akademi.

Plats: Halmstads slott, Halmstad

Tid: Tisdag 10 april, program pågår klockan 13.00-16.00

Tid för intervjuer finns kl.12.30 med:

• Birgitta Notlöf, grundare av Livstycket och pristagare av Hallands stora akademipris 2017

• Lena Sommestad, Landshövding i Halland

Ring kontaktperson: Guitta Atallah Hajj, Integrationssamordnare på Länsstyrelsen i Halland, 010-224 32 55.

Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov.

Niklas Glans

Niklas.Glans@lansstyrelsen.se