Ängavallen har utsetts till Årets Ekokrog av Ekocentrum och White Guide. Det är tredje gången priset delades ut på White Guide Galan, restaurangernas egen Oscarsgala på Vinterträdgården, Grand Hotel den 10 mars. Motivering: ”För att under decennier ha utvecklat ett helekologiskt koncept som idag erbjuder en gastronomi på hög nivå.

Utmärkelsen Årets Ekokrog 2008 till Ängavallen
Ängavallen har utsetts till Årets Ekokrog av Ekocentrum och White Guide. Det var tredje gången priset delades ut på White Guide Galan, restaurangernas egen Oscarsgala på Vinterträdgården, Grand Hotel den 10 mars.

Utmärkelsen Årets Ekokrog 2008 tilldelas Ängavallen i Vellinge med motiveringen:
”För att under decennier ha utvecklat ett helekologiskt koncept som idag erbjuder en gastronomi på hög nivå. Ett kök som i alla delar baseras på den egna gårdens ekologiska råvaror – genom kött från gris, ko och får över grönsaker till örtagårdens alla kryddor. Och en miljö som synliggör närheten till, och samspelet med, naturen.”

– Det är roligt att få tilldela Ängavallen denna gastronomiska utmärkelse. Ett så målmedvetet ekologiskt arbete som skapar förutsättningar för verkligt god mat förtjänar uppmärksamhet, säger Carin Enfors, Ekocentrum, om årets vinnare. Ekologiskt och närproducerat är en stark och växande trend. Alltfler restauranger arbetar medvetet med ekologisk mat och dryck. I år har vi höjt ribban avsevärt för att restaurangerna ska klassas som ekokrog i White Guide. Ändå är det fler ekokrogar än förra året.

White Guide och Ekocentrum - Informationscentrum för Ekologiska Produkter, samarbetar för att lyfta fram restauranger som arbetar med kvalitetsråvaror framställda på ett ekologiskt och hållbart sätt.

Fler restauranger, caféer och cateringföretag med hög andel ekologiskt finns på www.ekokrogar.se

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare