Shooting Star 2019, Ardalan Esmaili. Fotograf/Källa: Mats Bäcker, Folkteatern Göteborg

Den internationella juryn för European Film Promotion (EFP) har valt svenska Ardalan Esmaili som en av Europas tio Shooting Stars 2019. Esmaili är aktuell i Milad Alamis kritikerhyllade festivalvinnare Charmören.

Ardalan Esmaili har valts ut som en av de mest intressanta och lovande skådespelarna i Europa just nu. Under filmfestivalen i Berlin i februari 2019 kommer de att presenteras i olika sammanhang för att lyfta fram europeiskt skådespeleri och för att möjliggöra att nya internationella kontakter knyts.

– Jag har alltid haft stor respekt för filmfestivalen i Berlin och velat ingå i den europeiska filmfamiljen. Jag känner mig otroligt hedrad att bli erkänd på det här viset, både av mitt land Sverige som nominerade mig, och Berlin filmfestival som till slut valde mig. Jag har jobbat hårt och detta är ett kvitto på att jag tänker fortsätta, säger Ardalan Esmaili.

Juryns motivering:
With a leading man quality showing tremendous honesty in all his performances, Ardalan Esmaili climbs out of the expected and surprises us. In Milad Alami’s The Charmer, Esmaili instills his character with a tormented fragility and delivers a quietly twitchy, brilliant code-switching performance that retains the audience’s sympathy.​

Ardalan Esmaili växte upp i Malå och Skellefteå med iranska föräldrar och utbildades vid Stockholms Dramatiska Högskola. Han tog examen 2012 och var därefter knuten till Unga Klara i flera uppsättningar, bland annat den egna monologen [Utan Titel], och har även spelat på Dramaten i Jonas Hassen Khemiris ≈ [ungefär lika med]. Esmaili har också samarbetat med Suzanne Osten, både på teaterscenen och i långfilmen Flickan, mamman och demonerna (2016). I år har vi kunnat se honom i kriminalserierna Den döende detektiven (regi Kristian Petri) och Kristallen-nominerade Gråzon

Ardalan Esmailis stora genombrott kom med dansk-svenska filmen Charmören (svensk biopremiär i våras), regisserad av långfilmsdebuterande svensk-iranske Milad Alami (en kompis från Skellefteåtiden). Esmaili gör huvudrollen och skildrar en iransk man i Köpenhamn som riskerar utvisning och desperat kämpar för att få stanna i landet. Charmören har hyllats av kritikerna och vunnit pris på filmfestivaler över hela världen, bland andra Palm Springs, Nordische Filmtage Lübeck, San Sebastian, Chicago, Warszawa och Göteborg.

Nästa år är Ardalan Esmaili aktuell i flera internationella filmroller: irländska Neasa Hardimans Sea FeverNiels Arden Oplevs dansk-svenska Ser du månen, Daniel och mästerregissören Brian De Palmas nya thriller Domino.

Bland tidigare svenska Shooting Stars märks Alba August (2018), Karin Franz Körlof (2017), Bill Skarsgård (2012), Alicia Vikander (2011) och Tuva Novotny (2002), en utmärkelse de delar med bland andra Domhnall Gleeson (2011), Carey Mulligan (2009) och Daniel Craig (2000).

Berlins filmfestival pågår 7-17 februari 2019.

Charmören kan ses på t ex SF Anytime, Itunes, Viaplay Store och Blockbuster.

För intervjuer med Ardalan Esmalai, kontakta Aleksandra Mandicaleksandra@agentfirman.com, 0736-00 96 20.

Följ oss på sociala medier:

Facebook_TransparentTwitter_TransparentInstagram_Transparent

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film.
Läs mer: filminstitutet.sesvenskfilmdatabas.seguldbaggen.se

Jan Göransson