Photographer/Source: Medeltidsveckan

Medeltidsveckan och Barlingbo Bryggeri lanserar i dag tredje upplagan av Medeltidsöl. Både 2015 och 2016 sålde produkten slut snabbt och i år har parterna tagit höjd för detta och producerar dubbelt så stor upplaga som tidigare år. Även i år är det en ny karaktär på ölet. En stor nyhet för året är att Medeltidsöl kommer att serveras på marknadsområdet under Medeltidsveckan.

- Vi är väldigt glada över det fortsatta samarbetet med Barlingbo Bryggeri. Vi har fått väldigt bra respons på produkten tidigare år men det känns som att årets upplaga är den bästa hittills, säger Medeltidsveckans marknadschef Patrik Björkander.

Årets upplaga är en ljus ale som beskrivs som fruktig med inslag av apelsin, aprikosmarmelad, sirapslimpa och kryddor. Medeltidsöl finns från och med i dag i Systembolagets sortiment. På Gotland, i Nynäshamn och Oskarshamn kommer den att finnas i det fasta sortimentet över sommaren. I övriga delar av landet tas den in beroende på efterfrågan och den finns i beställningssortimentet i hela landet. Den kommer även att finnas som lättöl i matbutiker i Visby.

Samarbetet som startade 2015 med att Medeltidsveckans entusiaster fick vara med och rösta fram en öl som sedan producerades i större omfattning har utvecklats och tar i år nya höjder.

- Dels möter vi efterfrågan och producerar i år dubbelt så stor upplaga som tidigare år. En annan stor nyhet är att vi kommer servera Medeltidsöl på marknadsområdet under Medeltidsveckan, säger Patrik Björkander.

Serveringen på marknadsområdet är möjlig genom en ny satsning som Medeltidsveckan gör i samarbete med Gotlands Bryggeri.

- Vi tycker att det är på tiden att man skall kunna njuta av det fina lokala ölubudet vi har på Gotland i samband med att man äter mat på marknadsområdet. Därför gör vi en satsning på ett nytt matområde på marknaden där vi samtidigt som vi ökar matutbudet öppnar en centralt placerad servering. I anslutning till denna erbjuder vi sittplatser i två stora medeltidspaviljoner med utsikt över scenen Forum Vulgaris där det bjuds på underhållning hela dagarna under marknadens öppettider, säger Patrik Björkander.

Fakta Medeltidsöl:
Ale, 5,2%
Flaska 330 ml
Pris: 24:50
Systembolagets artikelnummer: 37071

Medeltidsveckan på Gotland är ett av Sveriges äldsta, mest kända kulturevenemang. Sedan 33 år tillbaka har tusentals besökare rest från hela världen för att uppleva åtta magiska dagar på Rosornas Ö. Alltid söndag till söndag, alltid vecka 32.

Patrik Björkander

Marknadschef