Fotograf/Källa: Albin Rylander

Det är inte bara etablerade konstnärer som kommer att skapa sandskulpturer vid Kalmarsundsbadet i sommar. I samband med Kalmar International Sandsculpture Festival den 9−13 juli hålls också aktiviteter för barn och unga.

Barn- och ungdomsverksamheten är ett samarbete mellan kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun, Kalmar konstmuseum, Destination Kalmar, Dörbyskolans Fritidshem och ungdomshuset UNIK.

Ungdomar i åldern 13–16 år som är intresserade av att delta anmäler sig till UNIK. Före sandskulpturfestivalen drar igång får de först utbildning av en pedagog, något som också sker på Dörbyskolan för yngre barn som går där. Den 11–13 juli flyttar sedan verksamheten till Kalmarsundsbadet, så att ungdomarna får förverkliga sina idéer i direkt anslutning till sandskulpturfestivalen.

I år genomförs dessutom en workshop för barnfamiljer och ungdomar torsdagen den 12 juli. Workshopen hålls på Kalmarsundsbadet och leds av Jenny Forsberg, som är pedagog på Kalmar konstmuseum och Edwin Böck, som är konstnärlig ledare för Kalmar International Sandsculpture Festival. Workshopen vänder sig till barn och unga i åldrarna 6–15 år och barn som är under 10 år måste ha med sig en vuxen. Antalet platser kommer att vara begränsat. Intresseanmälan skickas till: emmy.eliasson@kalmar.com.

Om festivalen
Kalmar International Sandsculpture Festival hade premiär 2013 och blev genast en succé, både bland konstnärerna själva och de många besökarna. Årets festival hålls den 9–13 juli vid Kalmarsundsbadet. Konstnärerna börjar sitt skapande måndagen den 9 juli och under festivalveckan kan besökarna sedan se verken växa fram. Det är också besökarna som röstar fram en vinnare i samband med vernissaget den 13 juli. Barn- och ungdomsaktiviteterna pågår den 11–13 juli.
kalmar.com/sandskulpturfestivalen

om barn- och ungdomsaktiviteterna, kontakta:

Emma Angelin Holmén, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun,
tel: 0480-45 06 40, emma.angelin-holmen@kalmar.se
Jenny Forsberg, pedagog, Kalmar läns museum,
tel: 073-803 62 80, Jenny.Forsberg@kalmarlansmuseum.se

om Kalmar International Sandsculpture Festival, kontakta:
Edwin Böck, tel: 070-234 82 35

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com