Efter gårdagens stafetter fortsatte SM med individuella tävlingar i fina förhållanden i Hede. Elisabeth Högberg och Torstein Stenersen följde upp segern i single mixed med att vinna sprinten i seniorklasserna.

Bland juniorerna blev det flera överraskande vinnare.

Distans ungdomar

I ungdomsklasserna stod distans på programmet och i D 10/11 hade Elsa Tänglander från Tullus ledningen loppet igenom och ett tag var avståndet var uppe i 37 sekunder. Men efter fyra bom blev segermarginalen 10 sekunder före klubbkompisen Lydia Hägg Eveby som missade tre skott och med Moras Mira Eriksson på bronsplats, ytterligare 40 sekunder bakom efter endast en bom.

I herrarnas yngsta ungdomsklass blev det en storseger för Albin Fransson från Boxholm-Ekeby som bara missade två skott och som var nästan två minuter före Alfred Swahn, OK Landehof. Han sköt hela fyra bom i andra liggande, men lyckades klara silvret med 15 sekunder tillgodo på Tullusåkaren Hugo Kålén som tog hand om tredjeplatsen, trots fem missade skott.

Alva Ersson från Mora klarade sig med en bom på tre skjutningar och vann D 12/13 i överlägsen stil. Segermarginalen blev drygt två minuter före klubbkompisen Ida Eriksson som missade ett skott mer. Hon hade i sin tur 22 sekunder tillgodo på Luleås Lisa Hörnquist som även hon hade två bom, men som var aningen långsammare i spåret.Simon Frimodig Tullus SG till vänster

Tullus fick sitt andra guld för dagen genom Simon Frimodig som imponerande med fullt skytte och tog hem H 12/13, 1,12 före Martin Höiby, OK Landehof. Han hade ledningen ett tag, men fick nöja sig med andraplatsen efter tre missade skott. Bronset gick till Limas Ville Åkerlund som hade en bom mindre än Martin men som var 22 sekunder efter i mål.

Sofia Jonsson, Hede SK

Hemmapubliken fick tillfälle att jubla när Hedes Sofia Jonsson sköt fullt i sista liggande och tog sig förbi Sara Andersson från Mora och vann guld i D 14/15. Sara hade ledningen hela loppet, men åkte på två bom i det avslutande skyttet och fick även släppa Alicia Sellsve från Tullus förbi sig och nöja sig med bronset, 1,14 från segern.

Ebbe Abrahamsson Gjersvold, Utrikes SK

Herrarnas äldsta ungdomsklass blev en tät och spännande historia där Ebbe Abrahamsson Gjersvold, Utrikes SK, tog hem segern, bara nio sekunder före Loke Sköld från Häverödal, båda med fyra bom. Moras Jacob Larsson var ytterligare två sekunder efter som trea, trots ett missat skott mindre. Hans lagkompis Albin Gezelius hade täten fram till sista skyttet, men efter tre bom föll han till sjunde plats i mål.

Sprint juniorer

Alva Sköld, Häverödals SK

Alva Sköld, Häverödal, var i ledningen under hela loppet och vann en övertygande sprintseger i D 16/17, trots tre bom. Erika Österman från samma klubb hade fyra missade skott och var drygt 50 sekunder efter som silvermedaljör, medan Julia Johansson från Anundsjö klarade tredjeplatsen med sex sekunder tillgodo på Dala-Järnas Klara Andersson, båda med tre bom.Anton Ivarsson, Tullus SG

Tullus Anton Ivarsson tog en klar ledning i H 16/17 med fullt i det liggande skyttet, men fick släppa nollskytten William Moverare från Biathon Östersund förbi sig med drygt 20 sekunder, efter tre bom i stående. Vid sista mellantiden var de i stort sett lika, men till sist tog Anton hem guldet med två sekunders marginal. Aksel Halvarsson från Tullus blev trea, ytterligare 25 sekunder bakom, med en bom.

Amanda Lundström, I 19 IF

Amanda Lundström, I 19, kom hem från Junior-VM med två medaljer och verkar ha konserverat den fina formen. Hon missade bara ett skott och vann D 18/19 med 26 sekunder tillgodo på Gry Abrahamsson Gjersvold från Biathon Östersundsom imponerade med två nollor, men som ändå fick nöja sig med silver. Bronset gick till Anna-Karin Hejdenberg, från Tullus som lyckades hålla undan för Älvdalens Lina Andersson, trots en bom mer.

Viktor Brandt, I2 IF

Tack vare ett starkt jobb på vallen tog Viktor Brandt från I 2 hem segern i H 18/19. Han hade bara en bom medan Malte Stefansson åkte på två i varje skytte och i mål var avståndet 11 sekunder. Moraåkaren klarade i alla fall silvret med god marginal före David Nykvist från SK Bore som var ytterligare en dryg halvminut bakom och som grejade bronset med sex sekunder tillgodo på Moras Joel Andersson.

Moa Olsson, SK Bore

Damernas äldsta juniorklass verkade på förhand vara vikt för Piteås Elvira Öberg, som för dagen klassat upp sig, efter hennes tre imponerande guld i Junior-VM. Hon ledde också efter det liggande skyttet, trots en bom, men efter ytterligare två missade skott blev avståndet för stort upp till Moa Olsson, SK Bore, som sköt fullt både i liggande och stående. Elvira tog visserligen in drygt 10 sekunder på slutvarvet, men Moa vann ändå med 20 sekunder tillgodo. Finnskogas Annie Lindh missade silvret med mindre än en sekund och blev trea, precis som Elvira med tre bom.

Johan Stridsman, I 19 IF

Det blev en överraskande segrare även i H 20/21. Favoriten Emil Nykvist från SK Bore kom på efterkälken direkt efter två bom, men tog över ledningen tack vare fullt i det stående skyttet samtidigt som Johan Stridsman följde upp sin nolla i liggande med tre missade skott. Men oväntat var det Johan som var starkast på slutvarvet och vann med 15 sekunder tillgodo. Tullus Oskar Ohlsson hade totalt fyra missade skott, men åkte snabbt och klarade bronset utan problem, före Henning Sjökvist från Ornäs.

Sprint seniorer

Elisabeth Högberg från Biathlon Östersund gav inte konkurrenterna någon som helst chans i damernas seniorklass. Hon hade ledningen med nästan en halv minut efter en bom i det liggande skyttet och utökade avståndet till mer än en minut efter fullt i stående. I mål var Bettan 1,02 före lagkamaraten Felicia Lindqvist med samma skytte, medan Ingela Andersson från K4 tog hand om bronset, nästan en minut bakom Felicia efter en bom i varje skytte.

Biathlon Östersund tog även hem guldet i herrarnas seniorklass genom Torstein Stenersen som inledde med två bom i liggande. Då låg han bara sexa, men avancerade till andra plats efter fullt i stående, 10 sekunder bakom Oskar Brandt från I 2 som hade en bom totalt. I slutändan var det ingen tvekan vem som var starkast och Torsteins segermarginal blev en dryg halvminut. Oskar klarade silvret före Limas Simon Hallström som tog in 10 sekunder på slutvarvet, men som var sju sekunder bakom i mål efter två missade skott.

I morgon avslutas SM-tävlingarna i Hede med sprint för ungdomarna och jaktstart för juniorer och seniorer.

HÄR hittar du bilder från dagens tävling!

HÄR hittar du kompletta resultatlistor!

Text och analys: L-G Alsenius

Foto: Håkan Blidberg

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM