Glasögonen har en viktig funktion för skidskyttarna, de ska skydda ögonen mot både solljus, regn och snö. Samtidigt ska de gå lätt och smidigt att flippa upp inför skyttemomentet och möjlighet skall finnas att byta linser, allt efter rådande väder och ljusintensitet. Detta ställer höga krav på glasögonen och nu laddar den helsvenska tillverkaren BLIZ upp för att leverera glasögon i världsklass till Skidskyttelandslaget.

Future Eyewear grundades 1984 och har ett flertal varumärken inom Sol- och Sportglasögon. BLIZ som är det mest kända, skapades för 11 år sedan. Vi har lång erfarenhet från andra idrotter och vi känner oss trygga med kvalitén i våra produkter, säger Jan Jonsson, grundare och huvudägare av Future. Vi syns med våra produkter på många inom världseliten i Längdskidåkning och Skicross, men också de senaste åren i Alpin skidåkning. Några namn att nämna är Charlotte Kalla, Frida Hansdotter och Dario Cologna. Inom Skidskytte är vi helt nya på landslagsnivå i Sverige, men har vissa toppåkare internationellt, exempelvis Kaisa Mäkäräinen. Vid sidan om skidåkning, satsar vi också mycket på cykel.

Inom ramen för samarbetet kommer BLIZ att leverera glasögon för både träning och tävling. Samtidigt kommer man att ta hjälp av skidskyttarna för att vidareutveckla produkterna med målet att producera världens bästa skidskytteglasögon.

För oss är det oerhört glädjande att få jobba med en premiumprodukt som BLIZ, meddelar Wolfgang Pichler, Huvudtränare för Skidskyttelandslaget. Hela teamet har nu testat deras produkter på vårt första läger och jag känner mig helt trygg i att det här kommer att bli utmärkt.

Målgruppen skidskytteintresserade är generellt sett väldigt aktiva motionärer inom olika konditionsidrotter men också inom alpin skidåkning, vilket gör samarbetet ytterligare intressant ur BLIZ synvinkel. Samarbetet löper över de kommande fyra säsongerna och rivstartar den kommande säsongen med VM på hemmaplan i Östersund 7-17 mars 2019. Intresset för skidskytte är nu stort över hela landet och nya föreningar etableras i rask takt. Samtidigt är det mediala intresset enormt och TV-tittarna ser framemot en spännande säsong där skidskyttelandslaget kan förväntas ta för sig ytterligare.

För mer information kontakta:

Future Eyewear Sweden AB

Jan Jonsson, Founder

jan.jonsson@future.se

Skidskytteförbundet

Håkan Blidberg, Marknads- och Kommunikationschef

hakan.blidberg@skidskytte.se

076-844 2008

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM