Fotograf/Källa: Stig-Inge Blennow

Veteranerna från den nordiska bataljonen Nordbat 2 har nu fått en minnessten i Vareš som ska påminna om vilka insatser FN- bataljonen gjorde i Bosnien för 25 år sedan. Bakom projektet står veteranen Stig-Inge Blennow, som nyligen åkte tillbaka till Bosnien för att resa minnesstenen vid den camp som FN-veteranerna var stationerade i under kriget på Balkan.

Förra veckan åkte FN-veteranen Stig-Inge Blennow tillbaka till gruvstaden Vareš i Bosnien, tillsammans med sin kompanjon Peter Nilsson, för att resa en minnessten som hedrar Bosnienveteranerna. Närvarande var bland annat Vareš borgmästare, som hyllade den svenskledda FN-bataljonen för deras insatser under kriget.

Upplevelserna i Bosnien väckte tanke om minnessten
Stig-Inge Blennow och hans kompani spenderade sex månader i Bosnien, vilket har gjort många avtryck. Dödsfall, misshandel, brutala våldtäkter och tortyr var något de svenska veteranerna dagligen fick se följderna av, men svenskarna gjorde också stor skillnad för freden, när de till exempel befriade staden Vareš från extremister.

– Jag har gjort tre vändor i Libanon men det är Bosnien jag minns. Vi kommer aldrig att glömma vad vi såg, upplevde och lyckades åstadkomma nere i Bosnien, säger Stig-Inge Blennow.

För två år sedan gjorde Stig-Inge Blennow och hans kompanjon Peter Nilson en resa till Vareš. När han kom hem ville han skapa ett fysiskt minne och det var då tanken om minnesstenen väcktes.

15.000 kronor i bidrag från Gula Bandet
För att minnesstenen skulle kunna resas bidrog Gula Bandet, som säljs till förmån för Sveriges veteraner och svensk personal i utlandstjänst, med 15 000 kronor. Dessutom restes minnesstenen mitt under Gula Bandet-månaden som pågår under hela maj och avslutas med den årliga statsceremonin Veterandagen den 29 maj.

– När vi fick höra om projektet kontaktade vi Stig-Inge Blennow direkt. Det är en självklarhet för oss att stötta veteraner och uppmärksamma deras insatser för att de ska få den uppskattning och respekt som de förtjänar i samhället, säger Anders Ramnerup, generalsekreterare för Sveriges Veteranförbund.

Förra veckan blev stenen verklighet. Vareš borgmästare hyllade veteranerna och berättade att den svåra tiden nu är en del av stadens historia. Han tackade veteranerna för allt de gjorde och lovade att skydda minnesstenen året om. Borgmästaren påpekade även att det nordiska kompaniet gett hopp till invånarna i Vareš och att de som var med för alltid kommer att finnas i deras hjärtan.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se