För trettionde året i rad utser fackförbundet DIK den prestigefyllda utmärkelsen Årets bibliotek. Vinnaren av årets utmärkelse och ett stipendium på 25 000 kronor är Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek.

- Vi är väldigt glada över utmärkelsen. Att vinna Årets bibliotek visar att vi är på rätt väg. Priset skapar nyfikenhet och givetvis stolthet i hela organisationen och dess erkännande av vår verksamhetsutveckling fastställer bibliotekets betydelse för ett modernt progressivt lärosäte som Chalmers, säger Daniel Forsman, bibliotekschef på Chalmers Tekniska Högskola.

Det är andra året i rad som Chalmers Tekniska Högskola är nominerade i tävlingen och första gången de tar hem vinsten. Daniel Forsman tror att utmärkelsen är ett uttryck för bibliotekets breda verksamhetsutveckling. För att nämna några områden har de stärkt sina lärandemiljöer med bland annat Chalmers första learning commons – en inspirerande mötesplats och lärandemiljö – som öppnar under hösten. Biblioteket har också genomfört utvecklingen av nya tjänster för att samla, sprida och analysera Chalmers forskningsinformation. Ett arbete som kommer hela det omgivande samhället till nytta.

Bakom utmärkelsen står DIK, facket för kultur och kommunikation, som ser Årets bibliotek som en viktig drivkraft i biblioteksvärlden.

- Priset ger ett erkännande till en kollektiv insats inom biblioteksvärlden där olika kompetenser har fått samverka för att erbjuda bästa möjliga upplevelse för användarna. Chalmers vinner årets utmärkelse för att de inte bara excellerar som bibliotek i sin genre utan även som förebild för vad ett nytänkande bibliotek kan åstadkomma, säger Attila Rostoványi, DIK:s förbundsordförande tillika juryns ordförande.

Vad Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek ska använda prispengarna på 25 000 kronor till är ännu inte bestämt.

- Först och främst ska vi stanna upp för en stund och vara glada över det vi åstadkommit. Att reflektera, lära och fira framgångar är viktigt. Sen hoppas jag så klart att vi kan unna oss något inspirerande för prissumman, säger Daniel Forsman.

Juryns motivering:
Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek är ett föredömligt exempel på hur bibliotek kan vara en central strategisk och tillgänglig resurs för utbildning och forskning. Chalmers bibliotek är ständigt i framkant i att möta studenter och forskares behov med hjälp av användarcentrerade metoder och arbetssätt. Exempel är deras rekryteringsstrategi av personal och arbete med en egenutvecklade webbplats byggd med ett responsivt, följsamt gränssnitt. Bibliotek är nödvändiga för en levande akademisk miljö och en grundsten i en fungerande kvalitativ och aktiv informationsförsörjning och informationsspridning. Chalmers bibliotek har tydliga mål och ansvarsfördelning och arbetar med problemlösningar. De har även framgångsrikt analyserat och synliggjort strategiska publiceringsmönster med hjälp av bibliometri och datavisualisering.

Totalt tre bibliotek nominerade
De nominerade till Årets bibliotek 2016 var, utöver Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek, Götabiblioteken och Älmhults bibliotek.

Om utmärkelsen
Varje år sedan 1986 utser DIK Årets bibliotek. Utmärkelsen delas ut på Bokmässan i september månad. Juryn bedömer verksamheten utifrån varje biblioteks förutsättningar och tittar särskilt på kriterier som användarvänlighet, organisation, stabilitet, kreativitet, utveckling, bestånd och förankring bland kunder och användare i samhället. Priset är ett stipendium om 25 000 kronor.

Juryn 2016 har bestått av:
› Attila Rostoványi, DIK:s förbundsordförande och juryns ordförande,
› Gunilla Herdenberg, riksbibliotekarie Kungliga biblioteket,
› Hedija Kodzaga-Jasarevic, medieutvecklare Malmö Stadsbibliotek,
› Olof Lavesson, riksdagsledamot och ordförande i kulturutskottet,
› Margareta Lundberg Rodin, prefekt Bibliotekshögskolan Borås.

För mer information vänligen kontakta:

Daniel Forsman, bibliotekschef Chalmers Tekniska Högskola, tfn 076-633 84 47.

Attila Rostoványi, DIK:s förbundsordförande och juryns ordförande, tfn 08-480 040 04.

DIK ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Självklart är DIK partipolitiskt obundet. Så föreslå gärna frågor som förbundet borde arbeta med.