Det blev Dog Food som i hård konkurrens kammade hem segern i Årets Ekoboost. De tre finalisterna var Café Arket, Dog Food och Green Fries.

Dogfood är en kvarterskrog med ekologisk och hållbar snabbmat från småskaliga producenter. Här serveras ekologisk hot dog, kycklingvingar och vegetariska rätter. Jon Widegren startade Flippin Burgers 2012 och Dogfood 2017. Koncepten bygger på samma idé, det är det enkla som är det smarta. Vanlig enkel snabbmat pimpad med ”allt extra”. God ekologisk hantverksmässig korv i bageri bakat bröd, med massor av hemgjorda tillbehör. Snart är verksamheten certifierad med två KRAV-stjärnor.

-När jag startade Dog Food hade jag jobbat med hållbarhetsfrågor och det var naturligt att fortsätta arbetet med hållbara livsmedel, säger en glad Jon Widegren. Det råkar även vara så att ekologiska småskaliga producenter oftast har den bäst kvalitén.

Årets Ekoboost gjorde premiär på Fast Food Awards som ägde rum på Fast food & cafémässan i Kista, i Stockholm den 30 januari. Diplomet delades ut av Rune Kalf-Hansen, mästerkock inom ekologisk fast food och ägare till Kalf & Hansen.

Ekomatcentrum driver projektet Boosta Eko där tävlingen Årets EkoBoost ingår. Boosta Eko finansieras av Jordbruksverket och ska bidra till regeringens mål att öka ekologisk produktion och konsumtion i Sverige.

REKO mat för framtiden

Ekomatcentrum – Informationscentrum för ekologiska produkter är en ideell förening vars huvudsakliga syfte är att öka intresset för ekologisk och klimatsmart mat i restau­rang & storhushåll. Genom samverkan, information och utveckling strävar Ekomatcentrum mot målet ”En hållbar produktion och konsumtion av livsmedel i alla led”.

Vill du bli medlem och stötta utvecklingen mot en hållbar livsmedelskonsumtion, kontakta oss via mejl eller telefon

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare