Ekologiskt till de små är viktigast!

Barnmat på burk är vinnaren bland ekoprodukterna. Barnmat på burk ökade med 56 % under andra halvåret i Sigtunas butiker. Alla butikerna håller ett mycket omfattande ekologiskt utbud på barnmat i burk. Alla utom Lidl som inte hade en enda ekologisk barnmatsburk. Totalt hittade vi 425 st varianter av barnmat på burk. Däremot är det ekologiska utbudet mer skralt när det gäller välling- och grötprodukter till barn.

Projekt i medvind

34 procent är en rejäl ökning av utbudet på bara 6 månader. Genom uppprepade inventeringar och rapporter och artiklar i media har Ekomatcentrum och Naturskyddsföreningen i Sigtuna lyckats med att sätta fokus på det ekologisk utbudet och medverkat till att samtliga butiker ökat sitt ekologiska utbud under 2014. Projektet har haft medvind av en kraftigt ökad försäljning av ekologiskt i hela landet. Enligt Ekoweb ökade försäljningen av ekologiskt med 3 miljarder, dvs  41 procent under 2014. Dock går inte våra siffror att jämföra med landets nationella försäljningssiffror då våra siffror baseras på ett begränsat antal ekologiska produkter och de nationella siffrorna baseras på försäljningsökning i kronor.

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare