Ekologiskt till de små är viktigast!

Barnmat på burk är vinnaren bland ekoprodukterna. Alla butiker hade barnmat på burk, som mest 68 varianter (Coop Forum) och som minst 1 variant (Lidl). Däremot är det ekologiska utbudet mer skralt när det gäller välling- och grötprodukter till barn.

Medvind för ekologiskt

Naturskyddsföreningen och Ekomatcentrum kommer att göra fler inventeringar för att se om antalet ekoprodukter ökar. I Sigtuna kommun har samtliga butiker ökat sitt ekologiska utbud under 2014 efter att Naturskyddsföreningen där har gjort flera inventeringar tillsammans med Ekomatcentrum.

Ekologisk mat har haft en kraftigt ökad försäljning i hela landet. Enligt Ekoweb ökade försäljningen av ekologiskt med 3 miljarder, dvs 41 procent under 2014. Dock går inte våra siffror att jämföra med landets nationella försäljningssiffror då våra siffror baseras på ett begränsat antal ekologiska produkter och de nationella siffrorna baseras på försäljningsökning i kronor.

Viktiga ekovaror

Det kanske känns svårt att köpa alla livsmedel ekologiska? Börja med att byta ut några viktiga varor som gör stor skillnad för miljö och människor: kaffe, bananer, vindruvor, mejeriprodukter, kött och potatis!

Naturskyddsföreningen är en ideell organisation. Det är Sveriges största miljöorganisation. Lokalföreningen i Upplands-Bro har cirka 500 medlemmar. Kontaktperson Carin Enfors; carin.enfors@telia.com

EkoMatCentrum, är en nationell ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led.

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare