Restauranger har nu en unik möjlighet att få inspiration och praktiska råd om ekologisk mat. Det är EkoMatCentrum som har möjlighet att ge gratis rådgivning tack vare medel från staten.

Restauranger av alla slag har nu en unik möjlighet att få inspiration såväl som praktiska råd om ekologisk mat. Det är EkoMatCentrum som har möjlighet att ge rådgivning alldeles gratis tack vare medel från Jordbruksverket. Regeringen vill stimulera konsumtion och produktion av ekologiska livsmedel av miljöskäl. Därför satsar man bland annat på att stimulera marknaden.

-Rådgivningen kan bestå av att svara på frågor per telefon och mejl men det finns också utrymme för personliga besök på restaurangerna, säger Carin Enfors på EkoMatCentrum, som tillägger att det är först till kvarn... som gäller. Carin uppmanar intresserade restauranger att kontakta EkoMatCentrum.

EkoMatCentrum har arbetat med rådgivning och utbildning i restaurangsektorn sedan slutet av 90-talet. Förutom rådgivningen har man workshops och matevents för restauranger. EkoMatCentrum utser årligen "Årets Ekokrog" i samarbete med White Guide och utnämner även den bästa på den offentliga sidan till "Årets Ekomatskommun".

EkoMatCentrum

Carin Enfors 08-582444 24

Eva Fröman 08-779 59 29

info@ekomatcentrum.se

www.ekomatcentrum.se

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare