Skattjakt, lekutställning, barnguidningar, bildbingo och sagoäventyr. Höstens program för barnfamiljer är digert på Kalmar Slott.

Sedan i början av maj har Kalmar Slott haft lekutställningen Maja med vänner på besök. Här upplever barnen miljöerna ur Lena Andersons älskade böcker om Maja, Linnea, Storm-Stina och Lilla Kotten med vänner. Nu återstår fyra veckor för lek och bus innan utställningen flyttar från slottet. Under de sista veckorna pågår en skattjakt i utställningen. En av figurerna, Pigga Grisen, har gett sig ut på egna äventyr och behöver hjälp av barnen för att komma tillrätta. Barnen får besvara frågor på plats i utställningen och med hjälp av svaren lista ut vart Pigga Grisen har tagit vägen.

Utställningen Maja med vänner har varit mycket uppskattad både av små och stora besökare.

– Det har varit mycket populärt att skörda morötter i Majas trädgårdsland och i Kottens café är det många föräldrar som fått sitta ner för att bli bjudna på tårta och kakor med extra påtår. Utställningen, som vi producerat själva, är en viktig pusselbit i vår satsning på barnfamiljer året om, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Satsningarna för barn fortsätter även i höst. Förutom skattjakt i Majautställningen är höstlovet fullspäckat med barnaktiviteter. De populära barnguidningarna runtom på slottet är tillbaka. Här får de allra modigaste barnen följa med fängelsevaktmästare Krok-Maja på turen Det finns inga spöken på Kalmar Slott. Under Riddare Lejonsporres vandring får barnen hjälpa till att leta efter kungens försvunna skatter tillsammans med riddaren och återbörda dem till skattkammaren.

Det blir även en dramatiserad guidning om skeppet Kronans förlisning där barnen tillsammans med guiden träffar en båtsman bara dagar efter den stora katastrofen. Slottets permanenta sagoäventyr med Slottsmusen Petit finns på plats liksom bildbingo för de allra yngsta.

– Vi ser fram emot ett höstlov med mycket glädje, bus och många spännande aktiviteter här på slottet, avslutar Mimmi Mannheimer.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com