Jordens Vänner arrangerar en rad aktiviteter i samband med EU-toppmötet i Göteborg. Media hälsas välkomna till ett seminarium om EU:s framtid, klimat, flyktingpolitik och militarisering med bl. a Kajsa Ekis Ekman, Malin Björk, Max Andersson, Lora Verheecke och Dave Webb.

– Trots allt tal om ett socialt Europa ökar klyftorna. Högre murar, militarisering och handelsavtal som begränsar demokratin dominerar fortfarande i EU. Men vi fortsätter kämpa för ett rättvist Europa i en rättvis värld, säger Ellie Cijvat från Jordens Vänners styrelse

Vill ni uppmärksamma detta innan eller under helgen, eller intervjua någon av våra internationella gäster, välkomna att kontakta

Ellie Cijvat, Jordens Vänner tel. 073 7782242

Lördag 18 november

Arbetarrörelsens Folkhögskola, Järntorget 7, Göteborg

Fri entré

Kl 09.30    Incheckning, fika

Kl 10.00

Invigning

Välkomstord och ceremoni med arrangörerna Jordens Vänner, Latinamerikagrupperna, Corporate Europe Observatory, Max Andersson, Malin Björk m fl.

Kl 10.15

EU- Kapitalets diktatur. Om EU:s historia och vilka intressen de tjänar.

- Kajsa Ekis Ekman, författare och journalist

Kl 10.40

Folkligt samarbete för fred, miljö och solidaritet -Nej till militär samverkan mellan EU och NATO –

- Dave Webb, ordf. Campaign for Nuclear Disarmament (CND), aktiv i International Peace Bureau (IPB)

Kl 11.05

Bryt den makt storföretagen utövar med hjälp av EU!

- Lora Verheecke, Corporate Europe Observatory (CEO)

Kl 11.30 Paus

Kl 11.45

Pass 1, 3 parallella seminarier eller workshops:

- Stoppa storföretagens makt och handelspolitik (TTIP CETA MIC), med Lora Verheecke, Corporate Europe Observatory, Maruska Mileta, Jordens Vänner Kroatien m fl.

- Militarisering av EU och hybridkrig i samverkan med NATO, med My Leffler, Kvinnor för fred, Dave Webb, IPB, Tord Björk, Aktivister för fred.

- Naturbruket, landsbygden och EU, med Itza Orozco, Latinamerikagrupperna, Ellie Cijvat, Jordens Vänner, m fl.

Kl 12.45 Lunch

Kl 14.00

Pass 2, 3 parallella seminarier eller workshops:

- Klimatomställning, med Jennie Nyberg, Fossilgasfällan, Gertrud Ingelman, Klimatsamling Göteborg, Dave Webb, International Peace Bureau och Maruska Mileta, Jordens Vänner Kroatien

- Alternativ till EU:s åtstramningspolitik, med Benny Andersson, Clarté, Matyas Benyik, Attac Ungern, och Marko Ulvila, aktiv i finska miljöpartiet

- Ett lapptäcke av åtgärder eller basinkomst? med Gunilla Weibull och Lilli Johansson, Basinkomstnätverket

Kl 15.00 Paus

Kl 15.10

Pass 3, 3 parallella seminarier eller workshops:

- Lokal demokratisk organisering, Birgitta Hedström, Odlarföreningen Små Frön, Jakob Zethelius, Demokratisk Omställning, m fl

- Internationell flyktingpolitisk mobilisering i Europa, Hermann Dworczak, Austrian Social Forum, Matilda Brinck-Larsen, Frivilligorganisationen Agape, m fl.

- EU:s framtid, med Tord Björk, Jordens Vänner, Max Andersson MEP (mp), Malin Björk, MEP (v).

Kl 16.10 Paus

Kl 16.30

Plenum

Korta rapporter från dagens pass

Diskussioner i grupper: Hur stärker vi kritiken mot dagens EU-politik?

Rapporter i plenum.

Kl 17.45

Avslutningstal.

Kl 18.00 slut

Arrangörer: Jordens Vänner, Corporate Europe Observatory, Latinamerikagrupperna, Aktivister för fred, Folkrörelsen Nej till EU, Max Andersson, EU-parlamentariker (mp), Malin Björk, EU-parlamentariker (v), m fl

Jordens Vänner är en partipolitiskt och religiöst obunden icke vinstdrivande organisation som arbetar för miljö och solidaritet. Organisationen verkar för en rättvis fördelning av jordens resurser, för fred samt ett ekologiskt hållbart och mänskligt samhälle där djur omfattas av hänsyn, medkänsla och respekt. Vi värnar om demokrati, folkrörelsesamarbete, jämlikhet mellan könen och kulturell mångfald.