Genom Lilla Ekomatsligan hyllas duktiga kockar och kökspersonal som arbetar för att öka andelen ekologiskt ute på de offentliga köken runtom i Sverige.

Denna vecka slår Malmömässan upp portarna till nordens största ekomässa NOFF (Nordic Organic Food Fair). Förutom en mängd intressanta föreläsningar, produkter och företag genomför Ekomatcentrum även Lilla Ekomatsligan.

Lilla Ekomatsliga är en hyllning till alla duktiga kockar och kökspersonal som arbetar för att öka andelen ekologiskt ute på de offentliga köken runtom i Sverige. Torsdagen den 15 november delar Ekomatcentrum ut diplom till några av de allra bästa offentliga köken i Sverige.

- Ekomatcentrum är stolta över att vi får vara med och premiera dessa personer, säger Mimi Dekker på Ekomatcentrum.

Sverige är bäst i världen på att servera ekologisk mat i de offentliga köken. 2017 låg genomsnittet i Sverige på 36%, vilket är långt över våra nordiska grannländer.

-De offentliga köken ligger i yttersta framkant och dess kockar är värda all uppmärksamhet, menar Eva Fröman. För att vi ska nå regeringens mål på 60% ekologiskt till 2030 krävs att dessa kockars fantastiska arbete uppmärksammmas i hela Sverige, Från norr till söder, så att fler kan inspireras till att laga mer ekologisk mat till de äldre och barnen i skola och förskola.

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare