Sverige ledde sensationellt mixedstafetten i Världscupen i Östersund efter Hanna Öbergs fina förstasträcka.

Efter en straffrunda på den tredje sträckan tappade man tyvärr toppkänningen och slutade på en fullt godkänd femteplats med mersmak. Norge stod pall för favorittrycket och vann före Italien och Tyskland.

Hanna Öberg

Hanna Öberg låg fint placerad under det första varvet och lämnade vallen i täten, efter ett snabbt och fullt liggskytte. Hon kom sedan in till stående i sällskap med sju andra åkare och gick ut på slutvarvet som sexa, trots två extraskott. Då hade Hanna 16 sekunder fram till ledande Italien, ett avstånd som hon helt respektlöst åt upp meter efter meter. Vid växling var det Sverige som var i ledningen, med Vitryssland och Italien tätt bakom! Hanna hade femte bästa åktid, 18 sekunder efter slovakiskan Paulina Fialkova.

Anna Magnusson

Det var ett inspirerande läge för Anna Magnusson, men samtidigt hade hon konkurrens på sin sträcka av flera av de allra snabbaste åkarna. Inför det liggande skyttet var hon nere på sjätte plats, men med fullt hus avancerade hon tre placeringar, sex sekunder efter ledande Slovakien. På det andra varvet tappade Anna 12 sekunder och fem placeringar, men ännu en gång sköt hon snabbt och felfritt och lämnade vallen som femma. Tyvärr förlorade hon en hel del tid på slutvarvet och växlade som åtta, 34 sekunder efter ledande Kaisa Mäkäräinen och sammanlagt var hon 1.09 efter finländskan på sträckan.

Anna Magnusson i mål

Jesper Nelin på jakt

Jesper Nelin höll jämna steg med tätlagen på sitt första varv och slog till med ett snabbt och fullt liggande skytte på 23 sekunder! Han gick ut på den andra rundan som sexa och höll både placering och tidsavstånd fram till det stående skyttet. Där fick han tyvärr problem och åkte på en straffrunda och plötsligt var Sverige 1.09 efter ledande Italien, men fortfarande på sjätte plats. Jesper räddade upp en del med ett supersnabbt slutvarv där han passerade Finland och hade bästa åktid. Totalt var han trea i spåret på sträckan, 16 sekunder efter norrmannen Johannes Thingnes Bö.

Fredrik Lindström

Det blev att åka i ett ingenmansland för Fredrik Lindström, men han gjorde det bra och släppte inte in någon i matchen om femteplatsen. När Italien åkte på en straffrunda i det liggande skyttet medan Fredrik sköt snabbt och fullt fanns det ett visst hopp om avancemang, men avståndet var lite för stort. Men han höll en jämn och hög fart under hela sträckan och tappade inte mer än 24 sekunder i spåret på snabbåkaren Lukas Hofer som dessutom hade mer att kämpa för. Det var också glädjande att se Fredriks ovanligt snabba skytte med serier på 27 respektive 23 sekunder!

De två femteplatserna med mersmak visar tydligt att svenskarna har närmat sig världseliten ytterligare i spåret och den dag alla skotten sitter är någon av våra duktiga skidskyttar på pallen – var så säker!

Världscuptävlingarna fortsätter närmast på onsdag med damernas distanstävling – och med sköna minnen från Hanna Öbergs överraskande åttondeplats i sitt debutlopp förra säsongen.

Text och analys: L-G Alsenius

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM