För fjärde året utser EkoMatCentrum Årets Ekokrog i samarbete med White Guide.

De nominerade är F 12, Leijontornet, Pontus! i Stockholm och Vendel at Sturehof i Malmö. vinnaren presenteras på White Guide Galan på Vinterträdgården, Grand Hôtel den 9 mars.

Många restauranger satsar medvetet på ekologiska råvaror, som också gärna ska vara lokalproducerade. För att bli nominerad till Årets Ekokrog ska den gastronomiska nivån dessutom vara mycket hög, säger Carin Enfors, restaurangansvarig på EkoMatCentrum.

Förra året gick utmärkelsen till Ängavallen, en krog med 100 procent ekologiskt. Det är ju svårslaget även om utvecklingen av ekologiskt går snabbt. Tidigare vinnare är Mistral och Oaxen skärgårdskrog,

-Ekologiskt och närproducerat är en stark och växande trend. Alltfler restauranger arbetar medvetet med ekologisk mat och dryck. Ribban höjs successivt för att restaurangerna ska klassas som ekokrog i White Guide.

EkoMatCentrum och White Guide samarbetar för att lyfta fram restauranger som arbetar med kvalitetsråvaror framställda på ett ekologiskt och hållbart sätt.

Ekologiska livsmedel produceras med god djuromsorg, utan bekämpningsmedel, handelsgödsel och onaturliga tillsatser. GMO - genmodifiering- är inte tillåten.

EkoMatCentrum - Informationscentrum för ekologiska produkter - skapar intresse för ekologiska produkter och medverkar till hållbara produktionsmetoder.

Fler restauranger, caféer och cateringföretag med hög andel ekologiskt finns på www.ekokrogar.se

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare