Fotograf/Källa: Svenska Tennisförbundet

Efter fem år är SM-guldet tillbaka i Helsingborg. Helsingborgs TK:s tennisdamer vann söndagens heta finalderby mot Fair Play TK.

Det var 2000-talets dominanter på damsidan som drabbade samman i söndagens SM-final i Malmö – regerande mästarna Fair Play TK med fem SM-guld (2011, 2014, 2015, 2016, 2017) mot Helsingborgs TK med totalt sex titlar (2005, 2008, 2009, 2010, 2012, 2013).

Bortalaget med fick en drömstart i SM-finalen i Fair Play-stadion i Malmö och tog ledningen med 2–0 efter de inledande dubblarna.
Regerande mästarna från Fair Play TK var piskade att vinna tre av fyra singelmatcher för att ha chans på slutsegern. Men HTK släppte inte guldgreppet. Bortalaget var starkast även i singlarna och fastställde slutresultatet till 5–1. När Johanna Larsson slagit in matchbollen på förstasingeln kunde gästerna fira klubbens sjunde SM-guld.
– Jättekul att få vinna med det här laget – alla elva som är här i dag. Jag har inte spelat alla matcher under serien utan det är verkligen alla i laget som har presterat och sett till att vi tog oss till final. Att spela elitserien är ett sätt att ge tillbaka lite klubben och till svensk tennis. Det är väldigt kul att spela för Helsingborg och de här tjejerna som är mina sparringpartners under året, säger Larsson.

HTK:s lagansvarig Mattias Arvidsson kommenterade vinsten och elitseriesäsongen:
– Det känns helt underbart. Att vinna de två dubblarna blev nyckeln i dag, sen tycker jag att vi är lite hetare både på toppen och bredden. Det är en hög nivå på den här finalen och spelarna i båda lagen.
– Det har varit en jäkla resa. De två första matcherna hade vi inte våra toppspelare i laget och då kliver de andra tjejerna fram. Utan deras insatser i början av serien hade vi inte varit i final. Vi har en bred trupp och står inte och faller med någon spelare vilket har varit en nyckel. Jag är jättestolt över tjejerna, säger Arvidsson.

Trots förlusten kan Fair Play TK summera ännu en fin elitseriesäsong. Malmöklubben nådde sin nionde raka final efter att ha varit överlägsna genom seriens sju omgångar.

Fair Play TK – Helsingborgs TK 1–5

S1: Cornelia Lister – Johanna Larsson 4–6, 3–6
S2: Malene Helgö – Emilie Francati  3–6, 3–6
S3: Karen Barritza – Clara Tauson 1–6, 3–6