På måndag kl. 10 slår portarna upp för säsongen. Då förvandlas Kalmar Slott till barnens eget slott. Här upplever barnen ett heldagsäventyr där de bland annat kan utmana Svarte Riddaren på duell, gå på skattjakt med gycklarna och följa med på prinsessvandringar.

Redan innan portarna öppnat har slottets gycklare synts till utanför slottsmurarna. Tidigt på måndagsmorgonen gömdes 25 gyllene biljetter på lekfulla platser runtom i Kalmar. En gyllene biljett gäller som inträde till slottet.

– Vi har ordnat en tidig skattjakt, vi kunde inte hålla oss, säger Klant, en av slottsgycklarna.

– Just det, vi ville överraska och ge en tidig present till barnen. Nu kan de springa ut och leta där de brukar leka och se om där finns en överraskning till dem. Sedan kan de komma till oss och leka vidare på slottet, säger slottsgycklare Trassel.

I sommar väntar skattjakt med slottsgycklarna flera gånger dagligen. Barnen får följa med Klant och Trassel eller någon av de andra gycklarna på deras upptåg runt slottet och hjälpa till att hitta både skattkarta och skatt.

De lite större barnen kan ställa upp i det stora äventyret Slottskampen. Här väntar tio olika utmaningar där barnen visar mod genom att bland annat dra svärdet ur stenen, besegra en drake med lans och utmana Svarte Riddaren på duell. Detta äventyr avslutas med en högtidlig ceremoni där barnen dubbas till riddare, hertig eller prinsessa iklädda de vackraste 1500-talskläderna.

Barnens Slott har öppet alla dagar under perioden 26 juni – 13 augusti.

För mer information:

Mimmi Mannheimer, slottschef
mimmi.mannheimer@kalmar.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com