Fotograf/Källa: Marcus Funke / Maddoc Photography

På måndag kl. 10 slår portarna upp för säsongen. Då förvandlas Kalmar Slott till barnens eget slott. Här upplever barnen ett heldagsäventyr där de bland annat kan utmana Svarte Riddaren på duell, gå på skattjakt med gycklarna och följa med på prinsessvandringar.

Redan innan portarna öppnat har slottets gycklare synts till utanför slottsmurarna. Tidigt på måndagsmorgonen gömdes 25 gyllene biljetter på lekfulla platser runt om i Kalmar. En gyllene biljett gäller som inträde till slottet.

I sommar väntar skattjakt med slottsgycklarna flera gånger dagligen. Barnen får följa med Klant, Puck eller någon av de andra gycklarna på deras upptåg runt slottet och hjälpa till att hitta både skattkarta och skatt.

De lite större barnen kan ställa upp i det stora äventyret Slottskampen. Här väntar tio olika utmaningar där barnen visar mod genom att bland annat dra svärdet ur stenen, besegra en drake med lans och utmana Svarte Riddaren på duell. Detta äventyr avslutas med en högtidlig ceremoni där barnen dubbas till riddare, hertig eller prinsessa.

I år gör en helt ny karaktär entré på Barnens Slott. Det är alkemisten Astro. Hen har ett alldeles eget magikertorn fyllt av gamla böcker, ett laboratorium och en lysande stjärnhimmel. Barnen får ta del av Astros stora uppdrag från kungen; att framställa stora mängder guld. Varje dag kl. 11.45 och kl. 14.30 får de se hur det går när Astro bjuder på show med spännande experiment, flitigt påhejad av gycklarna.

Barnens Slott har öppet alla dagar under perioden 25 juni – 12 augusti.

För mer information:

Mimmi Mannheimer, slottschef
Tel 0480-45 14 93 eller mimmi.mannheimer@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Platser

Kalmar