Mizuno, en av världens största skotillverkare, tecknar sponsoravtal med Svenska Skidskyttelandslaget.

För mig sitter framgång i att göra allting rätt och framförallt bättre än konkurrenterna, säger huvudtränare Wolfgang Pichler. Därför behöver vi den bästa utrustningen som finns att tillgå. Med Mizuno´s träningsskor vet jag att vi undviker onödiga förslitningsskador och gör träningen mer effektiv.

Som skidskytt är det inte bara löpträningen som kräver speciella och anpassade skor. Även gymträningen och skyttet kräver speciella lösningar.

Vi lägger åtskilliga timmar på skjutvallen. Viss del av träningen kör vi utan skidor och då är det oerhört viktigt att skorna är en del i att skapa en stabil ställning, enligt landslagets skyttetränare Johan Hagström. Med Mizuno´s breda sortiment och expertis inom flera sporter så hittar vi skor som lämpar sig perfekt för skytteträningen också.

Avtalet mellan Mizuno och Skidskytteförbundet sträcker sig fram till OS i Peking 2022, men är en del i en gemensam, långsiktig satsning som ska stödja Mizuno´s ambitiösa satsning i Norden.

Mizuno är stolta över att få bli en del av det svenska skidskytteförbundet. Vi är väldigt imponerade av den fina framgången laget har haft på senare tid och inte minst av de fantastiska resultaten i OS i PyeongChang. Vårt mål med detta samarbete är att säkerställa att utövarna får rätt skor för sina behov och att de genom detta kan förbättra sig ännu mer på bästa möjliga sätt framöver, säger Børge Wetteland – VD för Mizuno Norden.

För Mizuno är detta ett led i vår ambition att glädja fler människor genom den positiva kraften inom idrott och sport, fortsätter Linus Karlsson på Mizuno Sverige. Avtalet med skidskyttarna underbygger vår satsning på den svenska marknaden avslutar Karlsson.

Skidskytteförbundets vision är att ”Vara världsledande i Skidskytte” med målsättningar att ta medalj på varje mästerskap, öka antalet skidskyttar och att skapa ”Hela Sveriges VM i Skidskytte 2019”. Sverige har idag ca 2000 aktiva skidskyttar och är en av få idrotter i Sverige som växer i antal utövare.

Bakgrund Mizuno: Mizuno är ett japansk multisportföretag grundat 1906. Företaget riktar sig till den passionerade, medvetna, och seriösa utövaren. Mizuno producerar produkter som ökar prestationsförmågan, ökar idrottsglädjen och har en fantastisk komfort och funktion.

Bifogade filer

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM