Fotograf/Källa: Malin Bondesson

Den 29 maj arrangeras Veterandagen och i samband med firandet delar Sveriges Veteranförbund ut utmärkelsen Årets Veteran. Prisutdelningen äger rum vid en medaljceremoni på det officiella Veterandagsfirandet vid Sjöhistoria museet i Stockholm, klockan 16.45.

Varje år sedan 2005 har utmärkelsen Årets Veteran delats ut på Veterandagen 29 maj. Utmärkelsen går till någon som har engagerat sig mer än vad tjänsten normalt har krävt för att gagna svenska utlandsveteraner, i stort eller i smått, eller på annat sätt gynnat fredsutveckling på den internationella arenan. Bland tidigare pristagare finns generalmajor Anders Brännström, tidigare arméchef, Lars-Göran Nyholm, som grundat Veteranmarschen och Callis Amid, medgrundare av kampanjen Tolkarna.

Delas ut med medaljceremoni innan Veterankonsert – öppet för allmänheten
Det officiella Veterandagsfirandet äger rum vid Sjöhistoriska museet, där Årets Veteran delas ut vid 16.45. Veterankonserten med Fältartisterna och Mustasch börjar direkt efter medaljceremonin. Hela Veterandagsfirandet är öppet för allmänheten.

Tillkännages i pressmeddelande
I samband med offentliggörandet av Årets Veteran kommer även ett pressmeddelande gå ut med information om pristagaren.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se