Naturskyddsföreningens årliga satsning Miljövänliga Veckan har i år temat ”Mat för ett bättre klimat”. Som en del i aktiviteterna under veckan introducerar Naturskyddsföreningen nu ett förslag om hur Sveriges skolor kan göra en insats för ett bättre klimat med en grönare skolmatsmeny. Förslaget presenteras och serveras på en presslunch.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med Ekomatcentrum tagit fram en klimatanpassad veckomatsedel som skickats till Sveriges skolor tidigare i år. Några skolor har redan reagerat positivt på uppmaning att införa klimattänk i matsalen.

- Det finns redan en fisk- och en soppdag i skolan. Låt även den vegetariska maten vara huvudsaken en dag i veckan, och inte ett alternativ som den annars är. Vi hoppas också att en grön dag kan bli en lustfylld metod att närma sig klimat- och miljöfrågan, säger Mikael Karlsson.

Förslaget presenteras OCH SERVERAS på en presslunch på en skola i Stockholm.

DAG: Torsdag den 1 oktober

TID: kl 12.00

PLATS: Björkhagens skola, Karlskronavägen 10, Johanneshov. T-bana: Björkhagen

I genomsnitt kommer cirka 30 procent av svenskens utsläpp av växthusgaser från maten, men det är också ett område med stor möjlighet till förändring. Därför har Naturskyddsförening valt temat mat och klimat på årets Miljövänliga Vecka.

- I år fyller Naturskyddsföreningen hundra år. Den bästa födelsedagsmaten för oss är att landets alla skolor tillsammans lagar mer klimatsmart mat, till exempel genom att införa en vegetarisk dag, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.

I andra delar av Europa har man redan börjat ett liknande arbete. I våras blev belgiska Gent först ut med en vegetarisk veckodag. Politiker och tjänstemän äter redan vegetariskt på torsdagarna, och nu under hösten ska även skolan följa efter.

Välkomna!

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare