Det svenska Fed Cup-laget föll på målsnöret i jakten på en plats i kvalet till World Group II.

Efter starka insatser i gruppspelet – vinster mot andraseedade Ukraina, Estland och Bulgarien – slutade Sverige etta i pool B vilket innebar avancemang till lördagens playoff-match.

Där väntade tuffast möjliga motstånd: toppseedade Ryssland, elva på nationsrankingen.

Fyrfaldiga Fed Cup-mästaren Ryssland kom till årets Europa-/Afrikazongruppspel i Zielona Góra som förhandsfavorit med fyra topp 100-rankade spelare i truppen. Och laget levde upp till favoritskapet. Ryskorna avgjorde playoff-mötet efter de inledande singelmatcherna.
– Det känns såklart väldigt tungt just nu. Men vi måste säga att Ryssland gör det riktigt bra i dag. Vi krigar kämpar och vi ger allt vi kan men räcker tyvärr inte till, säger Sveriges Fed Cup-kapten Mattias Arvidsson.

Förlusten innebär att Sverige fortsatt spelar i Europa/Afrika grupp 1 även nästa år. För Ryssland väntar kval till World Group II senare i vår.

Sverige summerar årets Fed Cup-äventyr i Polen med 3–1 i matcher. Laget bestod av Rebecca Peterson, Johanna Larsson, Mirjam Björklund, Cornelia Lister och Caijsa Hennemann.
– Även om vi inte når hela vägen tycker jag att det är en bra vecka. Vi har haft en underbar stämning i laget. Vi har kämpat och krigat och inte lämnat något i omklädningsrummet, mer kan vi inte göra. Vi kan åka härifrån och se oss själva i spegeln. Laget har utvecklats på ett fantastiskt sätt under resan. Det här damlandslaget har väldigt många roliga år framför sig kan jag lova, jag ser redan fram emot nästa år, säger Mattias Arvidsson.

Ryssland–Sverige 2–0

Natalia Vikhlyantseva–Johanna Larsson 7–6(1), 6–2
Anastasia Pavlyuchenkova–Rebecca Peterson 6–3, 6–2
Margarita Gasparyan/Anastasia Potapova–Mirjam Björklund/Cornelia Lister  spelades ej