Missa inte tillfället att möta producenterna Christine Vachon och Ted Hope som besöker Cinemateket och Filmhuset fredag den 26 och lördag den 27 mars!

Christine Vachon besöker Stockholm med sin kollega Ted Hope för masterclass och filmvisningar.
Christine Vachon besöker Stockholm med sin kollega Ted Hope.

Både på var sitt håll och tillsammans har de varit fixstjärnor på filmhimlen när det kommit till amerikansk independentfilm de senaste 20 åren. De verk som de och deras olika produktionsbolag varit inblandade i har varit vågade, roliga, utmanande och provokativa - och publika framgångar! Filmer som Poison, Safe, Kids och Happiness har både hyllats och upprört.

Nu kommer Vachon och Hope till Stockholm för att medverka på Cinemateket under en helg, där de ur sin imponerande produktion fått välja några filmer som bäst representerar dem som producenter och deras sätt att arbeta. Dessutom medverkar de båda i en masterclass, där Cinematekets besökare exklusivt kan ta del av deras syn på branschen, höra dem berätta om deras respektive karriärer och ta del av viktiga erfarenheter de gjort genom att jobba med unika regissörer som - bara för att ta några exempel - Hal Hartley, Todd Haynes, Mary Harron, Todd Solondz, Larry Clark och Nicole Holofcener.

För intervjuer med Christine Vachon och Ted Hope, kontakta
marknadsförare asa.jacobsson@sfi.se, 08 - 665 11 31
programansvarig lova.hagerfors@sfi.se, 08 - 665 11 20

MASTERCLASS MED CHRISTINE VACHON OCH TED HOPE

Fredag den 26 mars, kl 18.00, Bio Victor, Filmhuset
Samtalsledare: Emma Gray Munthe.
(Specialevenemang! Fri entré för medlemmar med VIP-kortet, 80 kr för medlemmar med Årskortet och 120 kr för medlemmar med Medlemskortet)

FILMVISNINGAR:

Velvet Goldmine
Fredag den 26 mars kl 20.00, Bio Victor, Filmhuset
Christine Vachon och Ted Hope stöttade Todd Haynes redan tidigt i hans karriär, och Vachon har producerat hans filmer sedan dess. Utifrån sin producentroll på glamrockkitschiga Velvet Goldmine skrev hon boken Shooting to Kill.
Introduktion av Christine Vachon och Ted Hope!
Regi: Todd Haynes
Skådespelare: Jonathan Rhys Meyers, Ewan McGregor, Christian Bale
1998, UK, 35 mm, svensk text, 2 tim 4 min

American Splendor
Lördag den 27 mars, kl 16.00, Bio Victor, Filmhuset
OBS! Nyinsatt på begäran av Vachon och Hope - Eternal Sunshine of the Spotless Mind utgår.
Nyinsatta American Splendor berättar om den kultförklarade serieskaparen Harvey Pekars liv och vedermödor. På vita duken vävs serietidning, dokumentär och spelfilm samman i berättelsen om mannen som fann sig själv, magnifikt spelad av Paul Giamatti.
Regi: Shari Springer Berman, Robert Pulcini
Skådespelare: Paul Giamatti, Hope Davis, Harvey Pekar
2003, USA, 35 mm, svensk text, 1 tim 41 min

Happiness
Lördag den 27 mars, kl 18.00, Bio Victor, Filmhuset
Todd Solondz har sedan Welcome to the Dollhouse gjort filmer om missanpassade figurer, ofta med lika mycket empati som svart humor. När han i Happiness bland annat skildrade en pedofil med mänskliga sidor var det inte helt okontroversiellt.
Introduktion av Christine Vachon och Ted Hope!
Regi: Todd Solondz
Skådespelare: Jane Adams, Dylan Baker, Lara Flynn Boyle, Philip Seymour Hoffman, Jon Lovitz
1998, USA, 35 mm, svensk text, 2 tim 14 min

Cinemateket