Lördag 25/10 uppmärksammas den Internationella Ryggmärgsbråcksdagen runt om i världen. RBU Barnhjälpen Tanzania, som består av föräldrar och personer som själva har diagnosen, arrangerar en välgörenhetskonsert i Eric Ericsonhallen i Stockholm för att fira dagen.

I Sverige föds varje år 10-15 barn med ryggmärgsbråck, men i Tanzania drabbas över 4000 barn varje år. Där leder diagnosen till en kamp för livet och ofta ett livslångt utanförskap. RBU Barnhjälpen Tanzania stödjer föräldragrupper med kunskapsspridning och ekonomisk hjälp, för att göra förändringar till bättre liv och vardag.

Konserten 25/10 blir en kombination av uppmärksamhet, festlighet och möjlighet att hjälpa och göra skillnad. Det blir en fartfylld föreställning med barn, unga och vuxna, proffs och amatörer, där allt överskott går till att hjälpa barn och unga i Tanzania med ryggmärgsbråck och hydrocefalus.

Konferencier Ulrica Bengtsson leder föreställningen med professionell hand och glimten i ögat. Susanne Alfvengren och Zoie Finer bidrar med fantastiska soliströster. Mariakören från Uppsala samt Lidingö Vox sjunger medryckande sånger, 11-åriga Alex Wadström sjunger solo och Maja Gräddnos (AKO) underhåller stora som små. Det blir dessutom riksspelmän, unga instrumentalister och en showdansgrupp med barn i föreställningen.

Den kände skulptören Gudmar Olofsson kommer även vara på plats och tre av hans skulpturer auktioneras ut.

Mer information finns på:
facebook.com/rbutanzania
rbu.se/tanzania
ericericssonhallen.se
www.ifglobal.org

Kontaktpersoner:
Liiso Åkerberg                    liiso.akerberg@gmail.com                       070-456 70 40
Gerda Lindholm                  gerda@provhytt.se                                   076-55 55 065
Ammi Andersson                ammi_sundqvist@hotmail.com               070-925 40 77
Ina Åkerberg                       ina.akerberg@gmail.com                         076-050 45 18
Ewa Wodzynska                  ewawodzynska84@hotmail.com              073-627 40 25

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se