Fotograf/Källa: Magnus Bremefors/Destination Kalmar

I helgen har Kalmarpubliken chans att uppleva ännu ett internationellt triathlonevenemang. Då hålls nämligen 2018 FISU World University Triathlon Championship, d.v.s. Student-VM i Triathlon.

Vartannat år arrangeras Student-VM runt om i världen i flera olika idrotter. I år har Kalmar, i hård konkurrens, utsetts till värdstad för mästerskapet som hålls i triathlon. Att Kalmar har fått förtroendet beror till stor del på stadens stora erfarenhet av att arrangera triathlonevenemang.

Till tävlingen i Kalmar är 131 personer från 33 länder anmälda (78 män och 53 kvinnor). Eftersom ITU-poäng står på spel deltar några av världens bästa triathleter.

Program för helgen

Fredagen den 31 augusti
17:00 Öppningsceremoni – Larmtorget

Lördagen den 1 september
10:00  Individuellt sprintlopp, kvinnor
13:00  Individuellt sprintlopp, män
Distanser: 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning.

Söndagen den 2 september
10:00  Lagtävling med mixade lag (2 kvinnor och 2 män)
Distanser: 250–300 m simning, 5–8 km cykling and 1,5–2 km löpning.

– Banorna är väldigt publikvänliga så vi hoppas att Kalmarpubliken sluter upp och hejar fram triathleterna. Startfältet håller hög klass, så det kommer att gå fort på Kalmars gator, säger Henrik Brovell, som är tävlingsledare.

– Vi kan se fram emot ännu en helg med triathlon i världsklass. Kalmar har blivit en fantastisk arrangör av triathlonevenemang och det är tack vare det som vi kan få ett så här stort evenemang. Vi är många som jobbar tillsammans och det ger resultat, säger Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar.

Eftersom banan går mitt i centrala Kalmar stängs delar av innerstaden av för trafik under de tider då tävlingen pågår. Trafiken påverkas lördagen den 1 september kl. 09:50–14:00 och söndagen den 2 september kl. 09:50–14:00.

Läs mer om:
Programmet och publikplatser
Trafikinformation och avstängningar
Karta över trafikavstängningar

Om evenemanget

• 2018 FISU World University Triathlon Championship, d.v.s. Student-VM i Triathlon, hålls i Kalmar den 1–2 september. De senaste mästerskapen har avgjorts i Schweiz (2016) och i Brasilien (2014).
  • Tävlingen i Kalmar är ett samarrangemang mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Föreningen idrottsliga Kalmarstudenter (FIKS), Kalmar RC Triathlon, Svenska Triathlonförbundet, Linnéuniversitetet och Destination Kalmar/Kalmar kommun.
  • 78 män och 53 kvinnor, d.v.s. sammanlagt 131 personer från 33 länder är anmälda. Dessutom deltar 38 ledare.
  • Distanserna i sprintloppet är 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning,
  • distanserna i lagtävlingen är 250–300 m simning, 5–8 km cykling och 1,5–2 km löpning.
  • Tävlingarna är öppna för studerande vid eftergymnasial utbildning i åldern 19–25 år. Eftersom ITU-poäng står på spel deltar några av världens bästa triathleter.

om mästerskapet och evenemanget som helhet

Philip Lind, projektledare för Student-VM i Triathlon, tel: 0707-65 63 79

om tävlingen och bansträckningen
Henrik Brovell, tävlingsledare, tel: 0709-28 02 86

om Kalmars värdskap
Johan Göransson, projektledare idrottsturim, Destination Kalmar, tel: 072-545 16 77

Webbplats för evenemanget
wuctrikalmar2018.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com