Vilken helg vi har framför oss! På fredag utses vinnaren av Kalmar International Sandsculpture Festival och på lördag kan du uppleva både SM i Beach Soccer och Kalmar Swimrun i samma område.

Kalmar International Sandsculpture Festival
Datum: 10–14 juli
Plats: Kalmarsundsbadet

I år är det femårsjubileum för Kalmars internationella sandskulpturfestival. Under veckan har sju lag – med konstnärer från Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Ryssland, Ukraina, USA och Colombia – arbetat för fullt vid Kalmarsundsbadet. Fredagen den 14 juli kl. 14:00 lägger de sista handen vid sina fantastiska sandskulpturer. Samma dag kl. 15:00 presenteras folkets vinnare.
Läs mer om hur omröstningen går till
Årets konstnärer

SM i Beach Soccer

Datum: Lördag 15 juli, start kl. 9:00.
Plats: Arena Långviken

För tredje året i rad avgörs SM i Beach Soccer på Arena Långviken i Kalmar. Turneringen startar kl. 09:00 och avslutas med herr- respektive damfinal omkring kl. 17:00. Som vanligt kommer vi att kunna se fram emot härlig sambastämning och många snygga mål.
Förra året segrade Glömminge IF på herrsidan, för andra året i rad, och på damsidan vann Vetlanda United IF. Vi får se om de kan försvara sina titlar!
Se spelschema med mera

Kalmar Swimrun

Datum: Lördagen den 15 juli, start kl. 10:00.
Plats: Centrala Kalmar (start i Kalmarsundsparken och målgång på Larmtorget).

Swimrun är en snabbt växande sport som går ut på att deltagarna tar sig runt en bana genom att växelvis simma och springa. De tävlar i lag om två personer och både simning och löpning sker i våtdräkt, lätta skor och badmössa. De hjälpmedel som deltagarna har med sig vid starten måste finnas med hela vägen fram till mål.
I år genomförs Kalmar Swimrun för andra gången och intresset för att delta är stort. Loppet är även en upplevelse för publiken. Eftersom banan går mitt i stan kan de följa tävlingen på nära håll.
Läs mer om tävlingen
Deltagare 2017

om Kalmar International Sandsculpture Festival:

Edwin Böck, tel: 070-234 82 35

om SM i Beach Soccer:
Johan Israelsson, tel: 0703-64 43 29

om Kalmar Swimrun:
Henrik M Lindgren, tel: 0733-31 44 33

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com