Kör ekologiskt är en kampanj för ekologisk mat riktad till restaurangbranschen, restauranggäster och leverantörer. Kampanjen är finansierad av EU och Sverige och lyfter fram smak och kvalitet som argument för restauranger att använda ekologiska råvaror. Kör ekologiskt medverkar på Gastro Nord med seminarium om eko på krogen. Medverkar gör Stefan Eriksson, årets kock 2005.

Kör ekologiskt är en ettårig kampanj för ekologisk mat riktad till restaurangbranschen, restauranggäster och leverantörer. Kampanjen är gemensamt finansierad av EU och Sverige och lyfter fram smak och kvalitet som argument för restauranger att använda ekologiska råvaror.

Kampanjen Kör ekologiskt medverkar på Gastro Nord med seminarium om eko på krogen. Medverkar gör Stefan Eriksson, årets kock 2005. Kampanjen avslutas i augusti/september i år med en roadshow till 10 orter runt om i landet (Umeå, Östersund, Falun, Västerås, Karlstad, Göteborg, Halmstad, Malmö, Kalmar och Linköping). Höjdpunkten i roadshowen är Rune Kalf-Hansens Mat-Live-show. Dessutom arrangeras en rad aktiviteter som kockdueller, minimässor, seminarier, provsmakningar, ekologisk marknad med mera. Bland de kockar och sakkunniga som deltar i kampanjen finns bland andra Ulrika Brydling (ledare för juniorkocklandslaget), Stefan Eriksson, Årets kock 2005 och Richard Tellström (doktor i mat- och måltidsvetenskap).

– Ekologisk mat är inte bara en miljöfråga utan minst lika mycket en kvalitetsfråga. Det är ingen slump att många av de kockar som vinner utmärkelser använder ekologiska råvaror. Att ekologi och matkvalitet hänger ihop visar sig både i smaktester, studier och i vad många duktiga kockar väljer, säger Carin Enfors på Ekocentrum – Informationscentrum för Ekologiska Produkter, som står bakom kampanjen.

Det övergripande målet med kampanjen är att öka andelen ekologiskt inom restaurangbranschen. Det ska man åstadkomma genom att öka medvetenheten om kopplingen mellan ekologiska råvaror, smakupplevelse och kvalitet. Man vill också att fler restauranger ska upptäcka det rika utbudet av ekologiska kvalitetsprodukter och att ekologisk mat är ett intressant sätt att utveckla den egna restaurangen. Intresset för ekologisk mat ökar, särskilt bland kvalitetskrogar, men andelen ekologiskt i hela restaurangbranschen är fortfarande låg.

Ekocentrum har lång erfarenhet av restaurangbranschen och utvecklat hjälpmedel som underlättar för restauranger att arbeta ekologiskt, bland annat Ekomatsedeln och Sortimentsguiden. www.ekomatsedeln.se är ett redskap som underlättar för restauranger och storhushållen att förändra sina recept och menyer till att bli mer miljöanpassade och ekologiska med så gott som bibehållen budget. www.sortimentsguiden.se är en hjälp för restauranger och storhushåll att hitta ekologiska produkter.

Att en matprodukt är ekologisk innebär bland annat att odlingen sker utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och genmodifierade organismer (GMO) samt att djuren på gårdarna får vistas ute i det fria. Ekologisk mat produceras på ett sätt som inte enbart fokuserar på maximal volym. Exempelvis får ekologiska grödor i regel mogna under längre tid än grödor i konventionella odlingar. Det påverkar kvaliteten och smaken.

Mer information om kampanjen Kör ekologiskt finns på www.koreko.se


Ämnen

Mat, dryck

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.


Kontakt


Eva Fröman

Verksamhetsledare

eva@ekomatcentrum.se

070-779 59 90

Mimi Dekker

Presskontakt

mimi@ekomatcentrum.se

076-277 00 30