Socialdemokraternas utspel om LSS idag är en omvändelse under galgen. Dessutom är det otydligt och för sent. Samtidigt ökar nu pressen på Moderaterna. Det säger RBU:s förbundsordförande Maria Persdotter i en kommentar.

RBU har under flera år larmat om nedskärningarna i stödet till barn och vuxna med mycket omfattande funktionsnedsättningar. Nu har LSS och särskilt personlig assistans blivit en av valets hetaste frågor. Under torsdagsmorgonen höll statsminister Stefan Löfven och barn- äldre och jämställdhetsminister Lena Hallengren en presskonferens där Hallengren enligt Aftonbladet sträckte ut handen för blocköverskridande samtal och sa sig vara villig att göra ”vad som än krävs för att förbättra situationen”.

- Å sena sidan är det positivt att Socialdemokraterna nu äntligen förstår allvaret, men samtidigt är det väldigt otydligt vad beskedet egentligen innebär, säger Maria Persdotter. Det är uppenbart att Socialdemokraterna inser att frågan kan skada dem i valet.  Vi hade velat se en konkret lösning långt tidigare.

- Socialdemokraterna har haft ansvaret den senaste mandatperioden. Under den tiden har man gett Försäkringskassan i uppdrag att minska assistansen och man har tillsatt en utredning med uppdrag att spara ännu mer. Resultatet är att det är fler än 1600 personer färre som har personlig assistans idag jämfört med när regeringen tillträdde. Det katastrofala läget har nu lett till att allt fler föräldrar tvingas söka plats på ett barnboende för barnet med funktionsnedsättning. Regeringen borde ha agerat för länge sedan, säger Maria Persdotter.

- Samtidigt sätter detta ytterligare press på Ulf Kristersson och Moderaterna. Det har hittills varit knäpptyst från den sidan i en av valets viktigaste frågor. När Kristersson idag kommenterar frågan säger han att barn med funktionsnedsättning inte ska vara ett slagträ i den politiska debatten. Vi undrar vad han menar. Ska drabbade familjer inte få berätta om sin situation? Kristersson sitter också fast i gammal retorik om fusk med assistansersättning. Men problemen med barn som inte får personlig assistans har inget med fusk att göra. Om Kristersson gör anspråk på att leda landet efter valet krävs det betydligt tydligare besked än så. Vad är det konkreta svaret från Moderaterna? Nu är det hög tid att bekänna färg, säger Maria Persdotter.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se