De populära spökvandringarna Fasor & illdåd är tillbaka. I de läskiga och stundtals skräckfyllda vandringarna genom slottet får besökare höra om verkliga händelser från en avlägsen tid.

Tjocka murar har i många hundra år låtit grymheter fortgå i det fördolda. Blodbad och förräderi, människor som torterats, steglats och avrättats. Allt detta har gett avtryck på slottet.

I vandringen Fasor & illdåd får besökarna följa med det flera hundra år gamla spöket på en oväntad tur och höra ruskiga berättelser om personer som funnits på slottet. Vad gjorde till exempel den vedervärdige och stenrike Bo Jonsson Grip med sin hustru? Och vem är det som vankar i salarna? Vem är slottets vita dam? Vem kan man egentligen lita på när mörkret faller?

­– Det här är en spökvandring som skrämmer. Att gå med en läskig och opålitlig guide runtom i slottets nedsläckta salar och inte veta vad som väntar bakom nästa dörr, gör att besökarna får extra adrenalinpåslag, säger Therese Börjesson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott.

I år är det sjunde året som spökvandringarna äger rum på slottet och intresset för vandringarna är fortfarande lika stort.

– Besökarna gillar att bli skrämda när de vet att det inte är på riktigt. Den mörka inramningen i novemberkylan tillsammans med de kusliga berättelserna från slottets historia gör att spänningen finns i varje rum och skapar en oväntad slottsupplevelse, säger Therese Börjesson.

Biljetter till spökvandringarna släpps den 13 september. Det finns biljetter både för privatpersoner och för företag. Vissa datum har företag möjlighet att boka in sin egen spökvandring.

Spökvandringarna pågår under perioden 27 oktober - 25 november. Biljetter finns på kalmarslott.se

För mer information kontakta: Therese Börjesson 0480-45 14 95

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com