Fotograf/Källa: RBU

På måndag 3 december är det Internationella funktionshinderdagen. Då samlas människor på Norrmalmstorg i Stockholm och på ett antal platser runt om i Sverige för att manifestera för personlig assistans och LSS.

– LSS och rätten till personlig assistans blev en valfråga och för tolv procent av väljarna en avgörande sådan. I valrörelsen lovade samtliga partier att återställa rättigheterna för människor med funktionsnedsättning. Vad händer med vallöftena? Det är 1 800 färre som har statlig assistans idag jämfört med för tre år sedan och så får det inte fortsätta, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

För tredje gången i rad sluter funktionsrättsrörelsen upp i gemensam aktion i samband med Internationella funktionshinderdagen. Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, är initiativtagare till manifestationen och på scen står talare från totalt fjorton olika organisationer: RBU, Förbundet Unga Rörelsehindrade, Neuroförbundet, Lika Unika, Föreningen JAG, IfA, Funktionsrätt, FUB, Autism- och Aspergerförbundet, STIL, Hjärnkraft, FQ, Förbundet Sveriges Dövblinda och DHR.

Jan Johansen, som tidigare ställt sig bakom rätten till personlig assistans för personer med funktionsnedsättning, kommer att framföra musik under arrangemanget på Norrmalmstorg.

Manifestationens paroller:

Låt oss andas ut!
Hårda besparingar drabbar barn och vuxna med
funktionsnedsättning och även deras anhöriga.
Vi kräver ett stopp i neddragningarna i LSS och
personlig assistans!

Så, vad händer med vallöftena?
Samtliga partier lovade i valrörelsen att stoppa
slakten av personlig assistans. Upp till bevis: när
ska rättigheterna vara återställda?

Stoppa Försäkringskassans obstinata tolkningar!
Myndigheten trotsar domar i högsta instans och
regeringen måste ta sitt ansvar. Vi kräver tydliga
direktiv till Försäkringskassan om att följa lagen
och domstolsutlåtanden.

Mer information om manifestationerna runt om i landet finns på RBU:s webbplats

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se