Välkommen till Lilla Ekomatsligan den 27 oktober på Nordic Organic Food Fair på Malmömässan. Inte mindre än 52 skolor och förskolor klassade in i årets Lilla Ekomatsliga, 33 förskolor, 11 skolor och 9 skolor & förskolor. Diplom i tre valörer, guld, silver och grönt kommer att delas ut av Lars Nellmer, KRAVs VD. På måndag kl. 10.45 avslöjar vi vinnarna.

Inte mindre än 52 skolor och förskolor klassade in i årets Lilla Ekomatsliga, 33 förskolor, 11 skolor och 9 skolor & förskolor. Diplom i tre valörer, guld, silver och grönt kommer att delas ut av Lars Nellmer, KRAVs VD. Flera skolor och förskolor i Skåne toppar Lilla Ekomatsligan.

På måndag kl. 10.45 avslöjar vi vinnarna.

Lilla Ekomatsligan arrangeras sedan ett år av Ekomatcentrum. Genom att rangordna och uppmärksamma enskilda skolors och förskolors fantastiska ekokockar vill vi visa att det är fullt möjligt att servera 100 procent ekologiskt i offentliga kök utan att det kostar så mycket mer. Vinnarna erhåller Grönt märke för minst 25 procent ekologiskt, silver för minst 50 procent och guld för minst 75 procent.

Flera kommuner är väl representerade i årets Lilla Ekomatsliga. Förutom från Lund och Malmö finns kockar från förskolor och skolor i Örebro, Västerås,  Alvesta, Åhus, Kristianstad, Oxie, Helsingborg, Bålsta, Göteborg, Gävle och Kil.

Nedan följer Lilla Ekomatsligans program på NOFF, Malmömässan:

10.00-10.45  Klimatsmarta proteiner – Miljö och hälsoaspekter

Eva Fröman & Mimi Dekker, Ekomatcentrum

10.45-11.15  Priscermoni

Lars Nellmer, VD på KRAV, delar ut diplom till årets vinnare

11.15-11.30  Goda exempel- några av årets vinnare delar med sig av sina bästa tips

11.30-11.45  KRAV certificering av restauranger

Lars Nellmer, VD på KRAV

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare