Kulturfestivalen Ljus på kultur är i full gång! Under veckan kryllar det av konserter, teaterföreställningar och utställningar. Det finns också chans att prova på aktiviteter inom alla möjliga områden – från pyssel av olika slag till dans, teater, sång och musik. Nedan finns några exempel på vad besökarna kan uppleva i veckan.

Hela programmet finns på:

Fågelsafari på sydöstra Öland
Byar, företag och konstnärer har skapat 21 spännande fågelinstallationer längs Ölands sydöstra kust. Hitta fåglarna och var med och tävla.
Du kan också besöka Ottenby naturum eller delta i fågelstationens ringmärkningsguidningar.

Yousei kai
En grupp ungdomar som brinner för japansk subkultur visar färgsprakande kostymer och aktiviteter i japansk anda. Du stöter på dem i köpcentrumet Kvasten i Kalmar måndagen den 27/10, kl. 12–18.

Aktiviteter för barn och unga
Under veckan är det höstlov och det märks på det stora utbudet av aktiviteter för barn och unga. Förutom roliga prova-på-aktiviteter och pysselverkstäder anordnas t.ex. Barbro Lindgren-kalas på biblioteken på Öland, lunchdisco på Kalmar läns museum och roliga aktiviteter på Skälby 4H-gård. Det finns också flera olika barnteaterföreställningar att välja bland.

Litteraturfest
Fredagen den 31/10, kl. 10.30–15.00, arrangerar Kalmar Stadsbibliotek en internationell litteraturfest. Festen gästas bl.a. av tre uppskattade barn- och ungdomsförfattare: Tamara Bach från Tyskland och Mårten Melin och Titti Persson från Sverige. På plats finns också skådespelerskan Marika Lagercrantz, f.d. kulturråd i Berlin.

Spök- och halloweenaktiviteter
Under veckan anordnas halloweenpyssel och halloweenfirande av olika slag. På Kalmar Slott kan barnen t.ex. gå den spännande rundturen ”Det finns inga spöken på Kalmar Slott” tisdagen den 28/10 kl. 11.
På olika ställen anordnas även spännande berättarkvällar och kusliga vandringar för vuxna.

Orgelmusik
I kyrkor runt om på Öland kan du lyssna på orgelmusik fredagen den 31/10 och lördagen den 1/11.

Guidad höstpromenad genom alvarsmarkerna
Varför inte följa med på en härlig höstpromenad och samtidigt utöka dina kunskaper om Öland? Vandringen anordnas lördagen den 1/11, kl. 12–16.

Slacklinefestival
Med start torsdagen den 30/10 hålls en slacklinefestival i Kalmar. Här finns nybörjarvänliga linor för den som vill prova på att gå på lina för allra första gången. Det blir också uppvisningar av Sverigeeliten.

Om kulturfestivalen Ljus på kultur
Under nio lysande dagar i höstmörkret, den 24 oktober till 1 november, avlöser en lång rad kulturevenemang varandra i Kalmar och på Öland. Allt från konserter, teaterföreställningar och föreläsningar till streetkultur, stadsvandringar och dans.

Mer information om Ljus på kultur:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun
Tel: 0480-45 07 33, e-post: par.israelsson@kalmar.se

Emma Rydnér, Kultur- och näringslivssektorn, Mörbylånga kommun
Tel: 0485-471 55, e-post: emma.rydner@morbylanga.se

Maria Johanson, kommunledningskontoret kultur- och fritid, Borgholms kommun
Tel: 0485-880 81, e-post: maria.johanson@borgholm.se

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com