LSS placerar sig på plats fyra när Aftonbladet/Inizio listar händelserna som påverkade väljarna i valet. I slutet av valrörelsen visade sig LSS bli en viktig valfråga för partierna. För 12 procent av deltagarna var LSS-frågan avgörande för vilket parti de röstade på.

Enligt en ny undersökning gjord av Aftonbladet/Inizio hamnar LSS, lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, på fjärde plats av de händelser som påverkade väljarna mest vid årets val. I undersökningen har deltagarna svarat på frågan om någon eller några politiska händelser under de sista fyra åren påverkat vilket parti de röstade på. 12 procent av deltagarna svarade att LSS var den händelse som påverkat mest.

- Precis som vår egen opinionsundersökning visade har LSS och rätten till personlig assistans varit avgörande för många väljare. Det säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar. Sprängkraften i denna rättighetsfråga missade både socialdemokraterna och moderaterna grovt, anser hon.

Om RBU:s opinionsundersökning

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se