Fotograf/Källa: Waterslide Obstacle Rush

Att Kalmar är en kuststad kommer att märkas under Kalmar Stadsfest. Både i stadens kanaler – och på land – planeras det för roliga vattenaktiviteter!

Kalmar by Gummibåt
Kalmar by Gummibåt var en del av Kalmar Stadsfest redan förra året och lockade många deltagare. Under lördagen, d.v.s. den 11 augusti, kommer hela Systraströmmen att fyllas med gummibåtar av alla de slag. Starten går vid Stagneliusskolan kl. 11:30.
kalmarbygummibat.se

Kanalkampen
Både privatpersoner och företag är välkomna att delta i tävlingen Kanalkampen, som går i Systraströmmen på fredagen, d.v.s. den 10 augusti. Privatpersoner tävlar i grenen Stand up paddleboard, SUP, klockan 15:00 och klockan 16:30 går en tävling i kajak för företag. I båda grenarna sker tävlingen i form av ett dragrace. Den som är snabbast i mål går vidare till nästa omgång.
facebook.com/mightyevent

Waterslide Obstacle Rush
Lördagen den 11 augusti kan du uppleva sommarens roligaste hinderbana i Cellgraven och på Sveaplan. Banan är 2,5 km eller 5 km beroende på vilken startgrupp du väljer. Efter gigantiska uppblåsbara hinder och utmanande stationer väntar en episk målgång där du åker på en badring utför en gigantisk vattenslide. Waterslide Obstacle Rush har två olika anmälningsgrupper – Fun Race vänder sig till deltagare över 15 år och Family Run är för grupper där en av deltagarna är mellan 6 och 14 år.
waterslideobstaclerush.se

Aktiviteterna kräver anmälan och har en anmälningsavgift. Men det kommer också att finnas gratis hoppborgar och hinderbanor för barnen i anslutning till Waterslide Obstacle Rush. Dessa finns på plats alla tre dagarna.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2018 äger rum den 9–11 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden. Sven-Ingvars, Doug Seegers, Sabina Ddumba, Hammerfall och Linnea Henriksson är några av årets artister. Dessutom kommer RIX FM Festival!
kalmarstadsfest.se

Kontaktperson:
Johan Ericsson, Kalmar Stadsfest
Tel: 070-387 20 44, e-post: Johan.Ericson@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com