Idag söndag den 17 juni arrangerar Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar tillsammans med andra organisationer en Manifestival i Kungsträdgården. Det blir en musikfestival med Jan Johansen, Nanne Grönvall och Charlie Grönvall, Axel Schyström, Patrik Isaksson och många fler med det viktiga budskapet att personer med funktionsnedsättning har rätt att leva ett liv som andra.

- Hårda besparingar drabbar människor med funktionsnedsättning, både barn och vuxna och deras anhöriga. Vi vill visa beslutsfattarna att neddragningarna inom LSS och personlig assistans måste få ett stopp, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade barn och Ungdomar.

Bakgrunden är att rätten att få leva ett liv som andra, som man ska kunna göra enligt LSS om man har en omfattande funktionsnedsättning, har urholkats kraftigt under de senaste åren. Manifestivalen i Kungsträdgården är ett sätt att lyfta frågorna i valrörelsen.

Tid: Söndagen den 17 juni kl. 13-17
Plats: Kungsträdgården, Stockholm

(alla tider är cirkatider)

13.00 Maria Persdotter hälsar välkommen
13.03 Astrakhan med Alexander Lycke
13.15 Patrik Isaksson
13.35 Bella&Filippa
13.50 Jan Johansen
14.10 Axel Schylström
14.25 Monarken
14.40 Agnes G
14.45 Nanne Grönvall med Charlie Grönvall
15.05 Locals
15.25 Lana Brunell and the Papas med Bill Öhrström
15.55 Kantorn
16.05 Stagman
16.20 Stormen
16.35 Howlin’ kings
16.50 Reach

Manifestivalen arrangeras av RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i samarbete med:
Föreningen JAG, Anhörigas Riksförbund, Autism- och Aspergerförbundet, DHR, Funktionsrätt Sverige, Intressegruppen för Assistansberättigade, Lika Unika, Neuro, STIL och Unga Rörelsehindrade.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se