Söndagen den 17 juni arrangerar Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i samarbete med flera andra organisationer en Manifestival i Kungsträdgården. Det blir en artistgala med Patrik Isaksson, Nanne Grönvall, Jan Johansen, Mojje och många fler med budskapet att stärka rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Helt enkelt en kombination av kamp och musik - en MANIFESTIVAL!

- Vi vill väcka Sverige och inte minst våra politiker med budskapet att människor med funktionsnedsättning måste få sina rättigheter tillbaka, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade barn och Ungdomar.

Bakgrunden är att rätten att få leva ett liv som andra, som man ska kunna göra enligt LSS om man har en omfattande funktionsnedsättning, har urholkats kraftigt under de senaste åren. Manifestivalen i Kungsträdgården är ett sätt att lyfta frågorna i valrörelsen.

- Tidningar, radio och tv har fyllts med berättelser om barn, vuxna och anhöriga som far mycket illa och det här har blivit en stor valfråga, säger Maria Persdotter. Manifestivalen är en kraftfull markering med en bred uppslutning från den samlade funktionshinderrörelsen för att ytterligare öka trycket på beslutsfattarna.

Manifestivalen arrangeras av RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i samarbete med:

Föreningen JAG, Autism- och Aspergerförbundet, DHR, FUB, Funktionsrätt Sverige, Intressegruppen för Assistansberättigade, Lika Unika, Neuro, STIL och Unga Rörelsehindrade.

Tid: Söndagen den 17 juni kl. 13-17
Plats: Kungsträdgården, Stockholm

För mer information kontakta Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU på telefon 072-250 88 31 eller e-post maria.persdotter@rbu.se

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se