Profilbild

Maria Persdotter omvaldes som förbundsordförande när RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, höll kongress i Stockholm i helgen.

- Det känns fantastiskt att ha fått förtroendet att leda RBU i tre år till, säger Maria Persdotter.

Kongressen har tagit ut riktningen för RBU:s verksamhet under de kommande åren. Besluten som har fattats innebär bland annat att RBU även fortsättningsvis kommer att prioritera intressepolitiskt arbete till försvar för personlig assistans och övriga insatser i LSS.

- Vi går starka från den här kongressen och kommer att kämpa ännu hårdare för barns och ungas rättigheter, säger Maria Persdotter. Med de neddragningar som pågår för människor med funktionsnedsättning, inte minst i LSS, behövs en tydlig röst. Och den rösten är RBU.

RBU:s förbundsstyrelse 2017-2020

Maria Persdotter, Stockholm

Vice ordförande
Matz Wahlkvist, Eskilstuna

Ledamöter
Annelie Jordansson, Göteborg
Malin Tjernell Prioset, Stockholm
Mikael Wångmar, Uppsala
Ronny Kammer, Bjärred
Cecilia Haglund, Stockholm
Catrin Marklund, Skellefteå

Suppleanter
Jan Myhrman, Linköping
Trine Nyberg, Kalmar
Jörgen Carlsson, Göteborg
George Rocksten, Stockholm

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se