Fotograf/Källa: Medborgerlig Samling

Efter att Medborgerlig Samling nekades tillträde till årets Pride-festival fick styrelsen för Pride och deras hänvisning till "värdegrunden" stark kritik. Partiet arrangerar nu istället ett alternativt firande. Det blir en politisk debatt om hbtq-frågor och en fest som är öppen för alla.

Torsdag 2 augusti blir det Reclaim Pride i Stockholm. Ett alternativt Pride-firande i dess ursprungstanke - fri kärlek oavsett sexuell läggning och politisk åsikt.

Efter att Medborgerlig Samling (MED) utestängts från Stockholm Pride med hanvisning till "värdegrunden" uppstod en häftig diskussion om inkludering och demokrati. Pride startades som en rörelse som handlar om tolerans och välkomnande av alla livsstilar och åsikter oavsett vem man är - värden som ett liberalkonservativt parti som MED försvarar i alla lägen. Ändå utestängs MED eftersom partiet kritiserar den identitetspolitik som Pride i Sverige omfamnar.

- Det är fullständigt absurt att MED hindras medan grupper som Rosa-svarta blocket och andra anti-demokratiska krafter välkomnas. Prides värdegrund har fått extrem slagsida åt vänster, säger Ilan Sadé, partiledare för MED.

Debatt: Erik Rantzow (MED) mot Robert Mellberg (M)

Erik Rantzow (MED), riksdagskandidat och själv öppet homosexuell möter Robert Mellberg (M), ordförande för Öppna Moderater i Stockholm och en av dem som står bakom Pridestyrelsens beslut.

Efter debatten blir det ett panelsamtal där även publiken kommer att få tillfälle att ge inspel.

Det hela avslutas med mingel och fest i regnbågens alla färger med gästspelande hemlig DJ!

Länk till eventet på Facebook: https://www.facebook.com/events/172614963495156/

För frågor om arrangemanget kontakta Lena Malmberg lena.malmberg@medborgerligsamling.se

För kontakt: Ilan sadé, ilan.sade@medborgerligsamling.se 070-7878344

Medborgerlig Samling (MED) är ett liberalkonservativt parti. Vi driver en liberal ekonomisk politik och har en liberal syn på individens rättigheter och skyldigheter samtidigt som vi har en konservativ syn på samhället och kulturen. Medborgerlig Samling tar utgångspunkt i individens frihet och ser med förfäran på den klåfingrighet som politiker ofta ägnar sig åt. Vi anser att samhället ska skapas av medborgarna med grund i tillit, lojalitet och tradition och vi avvisar utopiska projekt.

Anna Danieli

anna.danieli@medborgerligsamling.se