I samband med Medeltidsveckan 2014 genomförde McDonald´s på Gotland en reklamkampanj med temat McMedeltiden. Bakgrunden var ett samarbete mellan McDonald´s och Medeltidsveckan som lanserades 2013. Då tog McDonald´s fram en speciell medeltidsmeny, för varje såld meny skänkte McDonald´s 5 kr till Medeltidsveckan.

2014 utvecklades samarbetet och McDonald´s tog med hjälp av sin reklambyrå DDB Stockholm fram en uppmärksammad reklamkampanj med medeltidstema.

Kampanjen McMedeltiden är nu nominerad till prestigefyllda Guldägget, Sveriges största och äldsta kommunikationstävling. Kampanjen är nominerad i kategorierna ”Utomhus” och ”Tidningsannons”. I utomhuskategorin är totalt 6 bidrag nominerade och i kategorin tidningsreklam är det totalt 8 nomineringar.

Olle Langseth reklambyrån DDB förklarar tanken med kampanjen:

- Under Medeltidsveckan lever ju besökarna som att det är medeltid på riktigt, och på medeltiden visste inte folk vad McDonald´s var för något. Därför blev idén att berätta om McDonald´s mat på samma sätt som man skulle gjort för någon på typ 1200-talet, säger Olle Langseth.

Konkurrensen om att vinna respektive kategori är tuff men Magnus Larsson, ägare av McDonald´s i Visby är hoppfull.

- Vi gjorde självfallet detta utan tanke på att kunna få ett pris. Men det är kul att initiativet uppskattas på detta sätt. Vi har från våra gäster fått mycket bra respons på vår kommunikation, och jag är nöjd med att vi lyckats utveckla vårt samarbete med Medeltidsveckan på detta unika sätt. Jag tycker själv att våra reklamare gjort ett mycket bra arbete med denna aktivitet! Säger Magnus Larsson.

Magnus Larsson kommer tillsammans med Medeltidsveckans marknadschef Patrik Björkander att vara på plats på Guldäggsgalan i Stockholm på onsdag kväll.

- Att kampanjen har blivit så uppmärksammad tycker vi på Medeltidsveckan naturligtvis är väldigt kul. McDonald´s visar med god vilja och stor kreativitet ett fantastiskt exempel på hur Medeltidsveckan sätter prägel på hela Visby och Gotland under vecka 32, säger Patrik Björkander.

- Den nationella uppmärksamhet den här typen av kampanjer bidrar med är viktig både för Medeltidsveckan och Gotland fortsätter Patrik. Den här kampanjen fick vingar och spreds långt utanför Gotlands gränser vilket är ovärderligt för att locka nya besökare till ön.

Kontaktpersoner:

Magnus Larsson, McDonald´s
0703 548592
magnus.larsson@se.mcd.com

Patrik Björkander, Medeltidsveckan
070 758 13 61
Patrik.bjorkander@medeltidsveckan.se



Medeltidsveckan på Gotland är ett av Sveriges äldsta, mest kända kulturevenemang. Sedan 33 år tillbaka har tusentals besökare rest från hela världen för att uppleva åtta magiska dagar på Rosornas Ö. Alltid söndag till söndag, alltid vecka 32.


Kontakt


Patrik Björkander

Marknadschef

patrik.bjorkander@medeltidsveckan.se

0498- 291072

070 758 13 61