Lagom till Medeltida Jul 11-13 december lanserar Medeltidsveckan och Barlingbo Bryggeri Medeltida Julöl.

Efter ett lyckat samarbete mellan Medeltidsveckan och Barlingbo Bryggeri med sommarens Medeltidsöl lanserars nu uppföljaren Medeltida Julöl. Produkten tas fram i en liten upplaga och kommer främst att serveras på krogar i Visby i samband med Medeltida Jul 11-13 december. En begränsad upplaga kommer även att vara möjlig att beställa hem till julbordet via Systembolagets privatimport.

- Vårt samarbete i somras blev väldigt framgångsrikt och uppskattat. All Medeltidsöl som producerades sålde slut. Det känns väldigt kul att kunna göra denna mindre och mer exklusiva satsning till jul tillsammans med Barlingbo Bryggeri, säger Medeltidsveckans marknadschef Patrik Björkander.

Ölets karaktär beskrivs som en rustik och knäckig ale med toner av stjärnanis, kanel, ingerfära, pomerans och gotländsk rökmalt.

- Vi ville ha ett kraftfullt öl med smaker från medeltiden och det här är vår tolkning av ett sådant. Många av de kryddor vi idag förknippar med julen är sådana kryddor som hörde medeltidens festligheter till, berättar Patrik Björkander. Patrik berättar vidare att kryddade drycker som öl och vin var vanligt förekommande under medeltiden.

Fakta Medeltida Julöl
Ale, 5,3%
Flaska, 330 ml

Medeltidsveckan på Gotland är ett av Sveriges äldsta, mest kända kulturevenemang. Sedan 33 år tillbaka har tusentals besökare rest från hela världen för att uppleva åtta magiska dagar på Rosornas Ö. Alltid söndag till söndag, alltid vecka 32.

Patrik Björkander

Marknadschef