Barn i förskolan får mest ekologisk mat.

Äldreomsorgen är bäst på svekologisk mat

Även andelen svekologiskt, svenskt & ekologiskt, ökar starkt, 7,1 %, från juni 2016 till juni 2017. Störst svensk andel av ekologiska inköp hade äldreomsorgen, 70 %. Här ligger förskolorna på en sämre placering med en svensk andel på 57,5 %.  Förklaringen ligger förmodligen i vilken typ av livsmedel man köper in och lagar mat av. Kanske är det så att det serveras mer "typisk" svensk husmanskost inom äldreomsorgen än på förskolan, vilket gynnar den svenska ekoproduktionen. Medan internationella influenser, med ingredienser från andra delar av världen, är vanligare i maträtterna på förskolan.

Källa: Statistik från DKAB Service AB, juni 2017 bearbetad av Ekomatcentrum.

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare