Ekologiskt i butik Photographer/Source: T Björlin

Utbudet av ekologiskt har för första gången sedan 2014 minskat i Sigtunas livsmedelsbutiker visar Ekomatcentrums senaste ekoinventering.

Det totala utbudet av ekologiskt har för första gången sedan 2014 minskat i Sigtunas livsmedelsbutiker. Detta visar Ekomatcentrums senaste ekoinventering i kommunen genomförd på uppdrag av Sigtuna kommun. De stora butikerna har dragit ner på det ekologiska utbudet. Men medan de stora dragit ner har de mindre butikerna växlat upp. Lidl i Märsta har ökat sitt ekologiska utbud med 500 % sedan 2014 och Matöppet i Rosersberg har ökat med 200 %. Flera av de mindre butikerna har nu ett bredare utbud av ekologiskt medan de större butikerna har färre ekologiska produkter än tidigare.

Pasta, te och kaffe toppar det ekologiska utbudet tillsammans med yoghurt, juice och mjölk. I botten ligger ekologisk fryst färdigmat, som inte fanns i någon enda butik, samt lammkött och växtbaserade smöralternativ. Utbudet av ekologiskt kött och chark är fortsatt sparsamt i majoriteten av butikerna medan Stora Coop i Märsta kan stoltsera med det i särklass bästa utbudet i kategorin. Utbudet av vanlig hårdost har överraskande nog mer än halverats sedan förra årets inventering.

- Det finns flera förklaringar till det minskade utbudet av ekologiskt, enligt Eva Fröman på Ekomatcentrum. Den främsta orsaken är nog vego-boomen som fått livsmedelskedjorna att fokusera på vegetariska hel- och halvfabrikat i butikerna. Ett segment som växt snabbt och fortsätter att växa. En annan förklaring till nedgången, enligt Eva, är att mat från Sverige, dvs svenskproducerad mat dominerat debatten det sista året. Sveriges bönder har uppmanat konsumenterna att  prioritera svensk mjölk och svenskt kött, för att rädda det svenska lantbruket. Detta har förmodligen tagit en del fokus från det ekologiska.

Utbudet av Fairtrade-märkta produkter har däremot ökat i butikerna sedan 2017. Medan kaffe och choklad ökat i kategorin har Fairtrade-märkt te minskat i samtliga inventerade butiker.

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbara utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare