Idag fick slottsbesökaren Nils från Köpenhamn motta en present från slottschef Mimmi Mannheimer. Nils blev den 100 000:e besökaren i år som tagit sig till slottet för att ta del av slottets utställningar, inte minst säsongsutställnigen Da Vinci – Inventions.

Nils blev rekommenderad att besöka Kalmar av en kompis som var här på seglarsemester i somras. I Danmark är det potatislov denna vecka. Nils och hans familj passade därför på att ta en tre dagars tur till Kalmar och Öland, med ett första stopp på Kalmar Slott.

Trots sommarens hetta har slottet haft mer besökare än vanligt. Under hösten fortsätter de att strömma in till utställningen om Leonardo da Vinci. I helgen som gick hade slottet mer besökare än någon gång tidigare under en helg i oktober.

– Visst är det roligt att vår stora satsning på Leonardo da Vinci ger utdelning och att intresserade besökare hittar hit. Da Vinci – Inventions har bidragit till att slottsbesöken har ökat under 2018, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Da Vinci – Inventions pågår t.o.m. den 4 november och har öppet dagligen.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com