Fotograf/Källa: Henrik Petrén/RBU

Regeringens nedskärningar i LSS och personlig assistans har inget stöd hos svenska folket. Det visar en opinionsundersökning som opinionsinstitutet Novus gjort på uppdrag av RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

85 procent av de drygt 1 000 tillfrågade anser att barn med omfattande funktionsnedsättningar inte ska drabbas av sparåtgärder med minskat antal assistanstimmar som följd. Bara fyra procent anser att det är rätt att Försäkringskassan försöker minska antalet timmar för att spara pengar.

- Det är cyniskt att ett parti som går till kongress med temat ”trygghet i en ny tid” struntar totalt i vad människor tycker, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU. Det finns bara en sak regeringen kan göra om man vill gå i takt med folket och det är att restaurera LSS och ta tillbaka denna viktiga lagstiftning till det den var tänkt för: ett livsviktigt stöd för människor med omfattande funktionsnedsättningar.

Det var i december 2015 som regeringen gav Försäkringskassan order om att bryta utvecklingen av antalet timmar i assistansen. Detta ledde fram till att gamla domar tolkades om och en stenhård linje där människor på löpande band fallit ur assistanssystemet. Men denna politik har alltså inte folkets stöd.

De svarande har också fått betygssätta hur viktigt man tycker att det är att barn med funktionsnedsättning får stöd för att kunna leva som andra barn så långt som möjligt. 84 procent ger detta en 4:a eller en 5:a på en femgradig skala. Betyget 5 motsvarar att barnen ska ha ”allt tänkbart stöd, ekonomin ska inte vara ett hinder”.

- Så, statsminister Stefan Löfvén, när ska regeringen släppa sin stenhårda linje mot människor med funktionsnedsättning? När ska regeringen ta till sig vad svenska folket tycker, nämligen att människor med funktionsnedsättning ska ha stöd, säger Maria Persdotter.

Undersökningen presenteras idag i en debattartikel på Aftonbladet Debatt: http://www.aftonbladet.se/debatt/a/qomlg/lyssna-pa-folket--skar-inte-ner-i-lss

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se