Stiftelsen Ted Gärdestad Minnesfond delar varje år ut ett stipendium i syfte att uppmärksamma, uppmuntra och stödja unga icke etablerade sångare och låtskrivare inom vis- och populärmusik. Stipendiet ska hjälpa stipendiaten att förkovra sig och utveckla den musikaliska originaliteten inom nämnda genre.

Unga, icke etablerade musiker har nu möjlighet att söka stipendiet och ansökan är öppen till och med den 15 mars. En jury kommer att utse slutlig stipendiat och stipendiet delas ut den 6 maj 2019 på Nalen i Stockholm. Där kommer stipendiaten även att ges möjlighet att framföra några av sina låtar.

- Vi är mycket glada att förvalta detta fina stipendium. Förhoppningen är att stipendiepengarna ska hjälpa stipendiaten att utveckla sin egen musikaliska originalitet inom just populärmusik och visa. Det är helt i linje med våra värderingar och det ligger oss varmt om hjärtat att främja bredden inom ny svensk musik, säger Ulrika Wendt, SAMI:s jurist och representant i stipendienämnden.

- Det känns väldigt fint att hedra Teds minne genom detta stipendium och att på så sätt stödja ny ung svensk musik. Nu när också Kenneth Gärdestad har gått bort blir detta en möjlighet att hedra även honom. Han var också var en av dem, som tillsammans med mig var initiativtagare till denna stiftelse, säger Janne Schaffer.

Stipendienämnden 2019 består av Ulrika Wendt, Pernilla Andersson, Mija Folkesson och Magnus Söderblom.

Om stipendiet:
Den sökande ska skicka in text och musik till två egenkomponerade låtar som är skrivna på svenska. Stipendiaten ska helst vara under 25 år, bo i Sverige och motivera varför man söker stipendiet och vad man planerar att använda pengarna till. Sista ansökningsdag är den 15 mars 2019. Läs mer på ted.sami.se

För mer information kontakta:
Ulrika Wendt, jurist, SAMI
08-453 34 26, ulrika.wendt@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) grundades 1963 och är den kollektiva förvaltningsorganisationen i Sverige som bevakar artister och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell lagstiftning. SAMI representerar över 40 000 artister och musiker, både nationellt och internationellt, och samlar in upphovsrättslig ersättning till medlemmarna när deras musik framförs offentligt. Bara i Sverige betalar cirka 40 000 musikanvändare för att få använda musik i sin verksamhet. Internationellt har SAMI 61 avtal i 51 länder, vilket gör SAMI till den organisation som har högst antal aktiva avtal för artister och musiker över hela världen. SAMI arbetar ständigt för att förbättra effektiviteten och noggrannheten i insamlingen för att öka intäkterna för utövande såväl i Sverige som internationellt.

www.sami.se

Ninni Grufvman